Konverteringsoptimering CRO

Konverteringsoptimering (CRO – Conversion Rate Optimization) är mer än bara SEO, det handlar om ett långt bredare strategiskt åtagande där såklart sökmotoroptimering kan vara en del av resultatet men i sig aldrig ett av verktygen. Konverteringsoptimering syftar till att optimera konverteringar – att få dina besökare på webbplatsen eller dina befintliga kunder att göra mer … Fortsätt läsa ”Konverteringsoptimering CRO”

Innan jag rör en WordPress

Jag minns det nästan som igår. WordPress började ta marknadsandelar och byråer och webbleverantörer som tillhandahöll WordPress ökade, de flesta (liksom dåvarande arbetsgivaren) mest för att det antogs vara en liten fluga. ”Opensource, licensfritt och yadda – om dessa ord hjälper oss att binda dig i krångliga serviceavtal så är vi inte den som är … Fortsätt läsa ”Innan jag rör en WordPress”

Sökmotoroptimering tar inte semester

Den svenska sommaren är de bästa tre dagarna på hela året! Sommaren är här och med den kommer allsköns semesterplaner, bortresande, glassätande, bilköande, biljettluckestressande, och säkerhetskontrollsfastnande. För de allra flesta. Men inte för Google. Och inte för mig. Sökmotoroptimering tar inte semester. Rankingalgoritmer struntar blankt i om du ligger och jäser på playan när någon … Fortsätt läsa ”Sökmotoroptimering tar inte semester”

Vi bygger nytt!

Vi bygger nytt! I höst väntas tillökning till familjen och på bilden ovan syns trevande porträttering av mitt och Helenas hejdlösa blandande av gener. Från henne en intelligent panna och en bestämd näsa. Från mig kan man skönja en snusöverläpp och begynnande ölmage. Spännande är bara förnamnet och vi börjar bli ordentligt många nu, allt … Fortsätt läsa ”Vi bygger nytt!”

Det bästa med sökmotoroptimering

Vad tycker du är det absolut bästa med sökmotoroptimering? Det finns många aspekter av sökmotoroptimering som jag gillar, inte minst att sitta på leverantörsänden av det hela och vara den som faktiskt utför ”magin”. Men för att hålla denna text någorlunda relevant och förståelig för andra än blott mig själv tänker jag nämna några saker … Fortsätt läsa ”Det bästa med sökmotoroptimering”

Saucony Omni 14

Det fick bli ett par Saucony Omni 14 att sitta på mina fötter inför ”löpsäsong” 2016. Senaste skodonet som begagnats var en Omni 10 av samma tillverkare och jag har varit mycket nöjd med dem, varför förhoppningarna på dessa nya (om än rätt fula) löparskor minst sagt är rätt höga. Eftersom jag lider (nåja) av … Fortsätt läsa ”Saucony Omni 14”

Digital marknadsföring

”Digital marknadsföring” låter borderline cheesy med sitt svulstiga 90-talsord ”digital” som närmast för tankarna till det tidiga 90-talets bruk av ordet ”data”. Plötsligt skulle alla ”prata data” och typsnitten i frågan gjorde en tidsresa tjugo år bakåt i tiden och andades mer sextiotals-star trek än nittiotalsframåtanda. Hur som haver är digital marknadsföring likväl ett erkänt … Fortsätt läsa ”Digital marknadsföring”

Bygga länknätverk

Observera! Det är emot Googles riktlinjer för kvalitet att bygga länknätverk och liknande lösningar avsedda att, enkelt uttryckt, sätta sig själv i den kontrollerande änden av en skapelse designad att i viss/hög mån styra relevans/trust/rank/juice. Vad jag beskriver nedan är alltså någonting som ytterst och för paragrafryttaren strider mot Webmaster Guidelines men likväl är någonting … Fortsätt läsa ”Bygga länknätverk”

Innan sökmotoroptimering

Vad behöver man veta lite mer om innan man drar igång med sökmotoroptimering? För att maximera effekten av sin sökmotoroptimering bör man innan man drar igång ha utfört lite analyser. Saker man vill veta så mycket som möjligt om är exempelvis Användarens/målgruppens sökbeteenden i segmentet/branschen Sökvolymdata per olika synlighetsnivåer Avstånd till konvertering(ar) i olika synlighetsnivåer … Fortsätt läsa ”Innan sökmotoroptimering”

Alla behöver sökmotoroptimering

Google är Sveriges absolut största vägledande media. Den absoluta merparten av alla inköp av varor och tjänster börjar där i form av en sökning. Att inte finnas valbar i Googles sökresultat kan liknas vid att i en fysisk butik sakna både skyltfönster och ingång. Den som letar efter ens produkter kommer att gå förbi gång på … Fortsätt läsa ”Alla behöver sökmotoroptimering”

SEO Kickstart

En enkel men effektiv sökmotoroptimeringstjänst som jag tillhandahåller på frilans är den som jag kallar för SEO Kickstart. SEO Kickstart syftar till att gör en snabb, tidsbegränsad insats med kirurgisk precision. Enkel men effektiv. Ovan syns en placeringsgraf från en sådan leverans. I placeringsgrafen syns placeringarna för denna kundens tre viktigaste sökfraser. Kunden har, som … Fortsätt läsa ”SEO Kickstart”

Hemma från Egypten

Efter att ha haft utsikten ovan från vår ena uteplats under någon vecka är vi nu tillbaka i Sverige och snö. Datorn är bootad för andra gången sedan hemkomst, mail har plöjts genom och i viss mån besvarats samt hälsa, status, ranking och beteende för 20-25 sajter har gåtts genom och kontrollerats. Inget har gått … Fortsätt läsa ”Hemma från Egypten”