Vi bygger nytt!

Vi bygger nytt! I höst väntas tillökning till familjen och på bilden ovan syns trevande porträttering av mitt och Helenas hejdlösa blandande av gener. Från henne en intelligent panna och en bestämd näsa. Från mig kan man skönja en snusöverläpp och begynnande ölmage. Spännande är bara förnamnet och vi börjar bli ordentligt många nu, allt … Fortsätt läsa ”Vi bygger nytt!”

Det bästa med sökmotoroptimering

Vad tycker du är det absolut bästa med sökmotoroptimering? Det finns många aspekter av sökmotoroptimering som jag gillar, inte minst att sitta på leverantörsänden av det hela och vara den som faktiskt utför ”magin”. Men för att hålla denna text någorlunda relevant och förståelig för andra än blott mig själv tänker jag nämna några saker … Fortsätt läsa ”Det bästa med sökmotoroptimering”

Saucony Omni 14

Det fick bli ett par Saucony Omni 14 att sitta på mina fötter inför ”löpsäsong” 2016. Senaste skodonet som begagnats var en Omni 10 av samma tillverkare och jag har varit mycket nöjd med dem, varför förhoppningarna på dessa nya (om än rätt fula) löparskor minst sagt är rätt höga. Eftersom jag lider (nåja) av … Fortsätt läsa ”Saucony Omni 14”

Digital marknadsföring

”Digital marknadsföring” låter borderline cheesy med sitt svulstiga 90-talsord ”digital” som närmast för tankarna till det tidiga 90-talets bruk av ordet ”data”. Plötsligt skulle alla ”prata data” och typsnitten i frågan gjorde en tidsresa tjugo år bakåt i tiden och andades mer sextiotals-star trek än nittiotalsframåtanda. Hur som haver är digital marknadsföring likväl ett erkänt … Fortsätt läsa ”Digital marknadsföring”

Bygga länknätverk

Observera! Det är emot Googles riktlinjer för kvalitet att bygga länknätverk och liknande lösningar avsedda att, enkelt uttryckt, sätta sig själv i den kontrollerande änden av en skapelse designad att i viss/hög mån styra relevans/trust/rank/juice. Vad jag beskriver nedan är alltså någonting som ytterst och för paragrafryttaren strider mot Webmaster Guidelines men likväl är någonting … Fortsätt läsa ”Bygga länknätverk”

Innan sökmotoroptimering

Vad behöver man veta lite mer om innan man drar igång med sökmotoroptimering? För att maximera effekten av sin sökmotoroptimering bör man innan man drar igång ha utfört lite analyser. Saker man vill veta så mycket som möjligt om är exempelvis Användarens/målgruppens sökbeteenden i segmentet/branschen Sökvolymdata per olika synlighetsnivåer Avstånd till konvertering(ar) i olika synlighetsnivåer … Fortsätt läsa ”Innan sökmotoroptimering”

Alla behöver sökmotoroptimering

Google är Sveriges absolut största vägledande media. Den absoluta merparten av alla inköp av varor och tjänster börjar där i form av en sökning. Att inte finnas valbar i Googles sökresultat kan liknas vid att i en fysisk butik sakna både skyltfönster och ingång. Den som letar efter ens produkter kommer att gå förbi gång på … Fortsätt läsa ”Alla behöver sökmotoroptimering”

SEO Kickstart

En enkel men effektiv sökmotoroptimeringstjänst som jag tillhandahåller på frilans är den som jag kallar för SEO Kickstart. SEO Kickstart syftar till att gör en snabb, tidsbegränsad insats med kirurgisk precision. Enkel men effektiv. Ovan syns en placeringsgraf från en sådan leverans. I placeringsgrafen syns placeringarna för denna kundens tre viktigaste sökfraser. Kunden har, som … Fortsätt läsa ”SEO Kickstart”

Hemma från Egypten

Efter att ha haft utsikten ovan från vår ena uteplats under någon vecka är vi nu tillbaka i Sverige och snö. Datorn är bootad för andra gången sedan hemkomst, mail har plöjts genom och i viss mån besvarats samt hälsa, status, ranking och beteende för 20-25 sajter har gåtts genom och kontrollerats. Inget har gått … Fortsätt läsa ”Hemma från Egypten”

En massa lokal SEO

Varje dag är happy business day! Igår var jag inom mina vänner på Noboxsolutions och startade upp ännu en leverans av sökmotoroptimering för dem. Leveransen är medelstor och vänder sig till ett tjänsteföretag som vill synas med sina tjänster i nio stycken orter/städer. Upplägget blev att utifrån sökvolymsdata samt tidigare och insamlad adwordsdata identifiera vilka … Fortsätt läsa ”En massa lokal SEO”

Det kostar att ligga på topp

Knattrade precis ihop ett offertförslag för sökmotoroptimering och konstaterade att det sannerligen kan kosta att ligga på topp. Det är inte helt och hållet vansinnigt billigt att gå vägen via sökmotoroptimering för sin synlighet och givet det faktum att det ytterst sällan går att GARANTERA ett visst resultat kan det ibland dessutom kännas som en … Fortsätt läsa ”Det kostar att ligga på topp”

Ibland gör färre mer

Endimensionell sökmotoroptimering eller marknadsföring är båg – varför vill man attrahera människor en masse utan att på något vis på förhand veta om de som nås överhuvudtaget ingår i en föredragen målgrupp? Varför ska man exempelvis investera helvelusisk massa tid (och pengar) för att synas på det bredaste, tyngsta sökordet om man inte ens vet … Fortsätt läsa ”Ibland gör färre mer”

Frågan varför besvarad

Frågan om varför man ska ha sökmotoroptimering har nu börjat få ett svar på sin sida för ett sådant. Se Varför sökmotoroptimering? för att läsa vad jag nyss knattrade ihop. Där nämner jag dels det mest uppenbara: att SEO är kostnadseffektiv marknadsföring och rätt använd en riktigt bra pengamaskin, kanske den bästa. Jag går även … Fortsätt läsa ”Frågan varför besvarad”