Google är Sveriges absolut största vägledande media. Den absoluta merparten av alla inköp av varor och tjänster börjar där i form av en sökning. Att inte finnas valbar i Googles sökresultat kan liknas vid att i en fysisk butik sakna både skyltfönster och ingång. Den som letar efter ens produkter kommer att gå förbi gång på gång utan möjlighet att se vad man har, och heller inte kunna gå in för att köpa det man söker.
Oavsett om man har en välfylld butik eller en mer statisk informativ hemsida har man att vinna på sökmotoroptimering. Exemplet ovan med avsaknad av dörrar och fönster är inte alltid gällande, men i samma stund som ens hemsida är det minsta av ben i ens affär så gäller exemplet.
Vad är sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering är någonting som kan förklaras väldigt komplext och samtidigt nästan hur enkelt som helst. Övergripande handlar all sökmotoroptimering om att med hjälp av olika metoder positionera en hemsida så bra som möjligt i sökresultat på sökningar som är fördelaktiga för hemsidan. Oftast är detta för att nå kunder och sålunda via mer relevant hemsidestrafik räkna hem en ökad försäljning – och därmed en vinst av denna marknadsföringsmetod.
Metoderna man använder brukar populärt brytas ner i två övergripande kategorier. Onpage och Offpage. Till sina namn antyder de vad de består av men då de ändå inte direkt förklarar något går vi igenom dem lite snabbt:
Onpage
Onpage syftar till alla åtgärder man gör i syfte att göra hemsidan så sökmotorvänlig som möjligt. Några av alla faktorer man kikar på är hur servern beter sig och hur tekniken ser ut och fungerar. Man identifierar hinder och löser dem för att sajten ska laddas snabbt och utan fel.
Det är extremt viktigt att hemsidan uppvisar relevans för de sökbegrepp man vill ha ökad synlighet på, och därav fästs stor vikt vid hantering av sidtitlar, rubriker, och innehåll i form av texter och bilder. Då användarvänlighet är en av de flera hundra rankingsignaler som Google använder förser man även gärna länkar och bilder med beskrivande texter så att hemsidan enkelt kan navigeras och förstås av exempelvis en synskadad person.
Offpage
Offpage syftar till det arbete man gör utanför hemsidan och det syftar nästan uteslutande till att skaffa relevanta länkar till hemsidan. Här har sökmotorerna med åren, tack och lov, blivit bättre och bättre på att identifiera vad som är en bra länk och vad som är en dålig länk.En bra länk ska komma från en källa som i sin egen tur är bra. Den ska ha relevans, gärna en dokumenterad ålder och ett uppmätt förtroende. Genvägarna är färre än förr och kompetens härom skiljer agnar från vete i branschen.
Google kör ofta olika filter så en hemsida med en osund länkprofil filtreras gärna bort, aldrig utan att det som bäst är svårt att komma tillbaka. Ibland är det dessutom i princip omöjligt, en risk få har råd att ta med sin sajt.
Långsiktiga sökmotorresultat bygger på ett kontinuerligt och kvalitativt länkarbete och sedan Google blivit smartare och dessutom hårdare är det viktigare än någonsin med en SEO-leverantör som vet vad han/hon gör.
Onpage + offpage
Det är dock först när onpage och offpage harmoniserar som man verkligen kan börja tala om sökmotoroptimering. Att bara skapa länkar till en hemsida som inte är trimmad och vässad är att elda för kråkorna. Att enbart optimera sin sajt utan att den någonsin får länkar räcker i så fall något längre men aldrig till några toppresultat. När däremot strukturen på inlänkning går hand i hand med hur webbsidan ser ut och presenterar sin information uppstår sökmotoroptimering och hemsidan rankar bättre och bättre i sina relevanta sökresultat.
SEO Kickstart
SEO Kickstart är enkelt beskrivet en instegstjänst av engångskaraktär där en kunnig SEO-konsult utför några harmoniserande onpage- och offpage-åtgärder. Hemsidan kollas igenom och några väl valda åtgärder utförs. Därefter skapas en handfull relevanta inlänkar mot hemsidan och då med hänsyn till de sökbegrepp som angetts vara de prioriterade för Kickstart-leveransen.
Nuläget mäts och rapporteras dels före leverans och dels efter leverans. Den mesta effekten av denna Kickstart brukar ha visat sig inom en månad, varför uppföljning sker då.
Vem behöver SEO Kickstart?
Kickstart lämpar sig utmärkt till den som aldrig testat på sökmotoroptimering tidigare. Utan att riskera att fastna i snåriga och dyra avtal kan man enkelt testa på och svart på vitt se att sökmotoroptimering faktiskt är någonting som fungerar – en kunskap som kanske kan påverka hur man vill arbeta med den marknadsföringskanalen framgent.
Kickstart lämpar sig dessutom alldeles utmärkt för den som redan har eller har haft sökmotoroptimering. Då vet man vad det är värt med ständig tillförsel av relevanta inlänkar och man kan aldrig ha för många kunniga sökmotoroptimerares ögon på sin sajt eller i dess kod. Sett ur det perspektivet är insatsen otroligt prisvärd även för den som redan är en gammal räv i sina sökresultat. I konkurrensutsatta nischer är det delikat fingertoppsarbete som skiljer topplaceringarna åt och Kickstart kan vara vad som får hårt ansatta vågskålar att väga över till ens favör.