Blogginlägg på Regeborg.se

Panguin Tool är fortfarande underbart

Jag skrev om det redan för ett bra tag sedan och nu gör jag det igen, en snabbis. Barracudas Panguin Tool är smått underbart.

Googles Penguin sedd genom Regeborg SEO-filter.
Googles Penguin sedd genom RegeborgSEO-filter

Trots att Pingvinen sedan ett slag gått och blivit inkorporerad i realtidsalgoritmen och därför, enligt Google, inte kommer att utannonseras fler gånger (och därmed troligtvis inte dyka upp som ett overlay i verktyget) är Panguin Tool fortfarande användbart när man idkar  sökmotoroptimering.

Google är av traditionen knapphändiga med- och kryptiska i all sin kommuniké rörande nyheter och uppdateringar och den mesta information extraheras av SEO-branschen på egen hand medelst know-how och stora datasets i vilka man enkelt upptäcker stringenta fluktuationer – vilka man därefter kan dra gedigna slutsatser ur. Emellanåt kan sådana slutsatser dessutom till olika grad bekräftas av berört Googlefolk.

Hur som haver.

Misstänker du att din sajt harvat fast sig i något nyligen putsat eller itererat rankingfilter, ta en vända förbi Barracudas Panguin Tool, dela med dig av din Analytics-data och se hur den organiska trafiken eventuellt korrelerar med nyliga Googlesignerade algoritm-hittepå.

Du hittar som vanligt Panguin Toolpanguintool.barracuda.digital.

Länkstädning

Plötsligt händer det

Plötsligt beter sig inte din sajt det minsta som förr och när du kontrollerar sökresultaten där du sedan länge varit van vid att hitta dig själv både etta, tvåa och trea syns du nu inte alls. I Analytics ser du hur den organiska trafiken för konverterande målsidor störtdykt och rejält minskad intäkt följde som ett brev på posten. Google gillar inte alls din sajt längre. Du har gott fog för olustkänslan i magen och desperationen du redan känner kommer alldeles strax övergå i ren och skär panik.

Länkstädning

trasig-lankEn av mina mer populära tjänster går ut på att ta mig an olika former av ofördelaktiga filtreringar i söket (läs bestraffningar, för det är ju de facto vad det faktiskt handlar om) och den allra vanligaste orsaken till att Google inte längre vill visa din sajt som förr är att deras algoritmer slagit bakut över saker de funnit i din länkprofil.

Anledningarna till en brokig tillbakalänkprofil kan vara flera och beroende på din bransch, din nisch, ditt brand med mera behövs olika mycket eller lite för att rubba en profils eftertraktade sunda balans och börja se suspekt och märkligt ut i en ofta lite trubbig algoritms ögon.

Dagens sökmotoroptimering

lankarDagens sökmotoroptimering handlar rätt ofta om att ta bort länkar. Där man förr i tiden mer eller mindre enbart arbetade med att tillföra länkar behöver man idag viga tid och kunskap åt att utveckla bra länkar – komma över vissa tröskelvärden – och att se till att man slipper dåliga länkar, länkar solklart under tröskelvärden eller länkar som rent krasst kommer förknippade med direkta minusvärden.

Att ens sajt plötsligt tar emot dåliga länkar och bestraffas därefter måste inte bero på sabotage eller att någon mindre nogräknad konkurrent köpt negativ SEO mot en, det finns på webben naturligt förekommande funktioner som ytterst kan slå likartat mot din sajt, med ett elakt filter som följd.

Har detta hänt dig?

Tveka inte att sätta en kontakt så hjälper jag dig att ta en titt på det hela!

Visitkort

När man inte har en arbetsgivare som trycker upp dem åt en får man göra det själv. Den ”grafiska profil” som jag nämnt fick se sig cementeras i och med mina nya visitkort.

Jag ångrar två saker med dem direkt. Texten borde jag har kört relieftryck på och titeln hade jag nog kunnat köra mer traditionell och seriös ändå (SEO-konsult? Senior SEO Consultant? SEO Specialist? Sökmotoroptimerare & Onlinestrateg?).

Men… Jag gillar det avdramatiserande i att slänga mig med epitetet nisse – jag har kallat mig SEO-nisse sedan 2008 och lägger nu till senior för att visa att den lekfulla och inte helt bajsnödiga vinklingen likväl fungerat och bestått tidens tand. Vidare brukar jag enbart dela ut visitkort efter redan etablerad relation och kontakt varför nisse:andet ingalunda är det första man ser – det dyker upp i en kontext där man oftast är att förstå det. Och ofta är mer än lovligt trött på branschens ofta väldigt bajsnödiga hittepå-titlar (SEO Magician, etc).

Nä, I egen regi är jag en SEO-nisse. Iallafall i denna batch av visitkort. Nästa batch kommer ha relieftryck och lite bättre layout. Och kanske en annan titel. Om ens någon?

Sopa framför egen dörr

Det har varit (och är fortfarande) en riktigt trevlig resa med detta mitt lilla hobbyprojekt ”Regeborg SEO” och för ett litet tag sedan fakturerades den hundratusende kronan. Jag åtar mig inte mer att göra än vad jag hinner med och med att hinna med avser jag att ha tid över till att vara ledig och tillgänglig i hus och hem. Vilken dag som helst nedkommer utökningen och det sista jag vill där och då är att vara bunden vid en skärm.

Men likväl har konceptet visat sig fungera. Regeborg SEO inte bara flyter utan har lagt en hel del öppet hav under sig. Detta har medfört att jag i dagarna gått och blivit lite sugen på att putsa upp ytan lite och sopa en smula framför egen dörr.

Utkastet till en grafisk profil börjar ta form – du ser det alltmer här på denna sajten där en del grafik och bilder byts ut till motsvarigheter körda genom ett lattjo filter jag leker med ibland. Inte minst märks dessa trevande steg till en grafisk profil på mitt alldeles nystartade Instagram-konto, @regeborgseo. Jag har dessutom för nästan första gången i mitt liv testat att vara lite, lite aktiv på Twitter och även där syns profilen något.

seo-datanI samband med att det grafiska skärps upp något tänker jag ta mig lite tid till att successivt styra upp innehållet här på denna sajten också. det är lite väl mycket svammel och lorem ipsum-texter fortfarande – jag har verkligen inte haft tid till att ordbajsa professionella texter till mig själv, utöver några halvhjärtat författade blogginlägg.

Jag vet att arbetet ovan är att elda för kråkorna. Det leder inte direkt någonstans. Jag kommer inte att börja vilja hålla topplaceringar på vissa sökord och jag vill i skrivande stund inte ens ha fler kunder än dem jag just nu har heller. Det är sålunda enkom för min egen skull som jag putsar upp fasaden något.

Det ser ju så mycket trevligare ut och så.

Vi tuffar vidare

Vi (jag) tuffar vidare med sökmotoroptimering här på Regeborg SEO och i det senaste har väl inget utanför det ordinära hänt, även om något kanske kan nämnas för sakens skull.

  • hovaHova.Com ny sajt! Efter fjorton sorger och femton bedrövelser har äntligen nya Hova.Com gått live. Utveckling drog ut på tiden rätt rejält och inte minst logiken för kassorna var tidsödande att få ihop.
    Nya sajten är äntligen responsiv och efter hand som Google omindexeras oss försvinner det tillbakahållande som tidigare mobilovänlighet stått för.
    Eftersom projektet drog ut på tiden som det gjorde hinner man i princip bara lansera denna iterationen av sajten innan det är dags för att kika på nästa. Den flat design som här används och fortfarande var lite i ropet när designen skapades (av Onlinestrategerna) känns idag inte lika fräsch – men var sak i sin egen tid. Nu har vi ny sajt iallafall och den beter sig som vi hade förväntat. Gott det!
  • En kund har gått vidare. En av mina kunder, en e-handel inom naturliga skönhetsprodukter, har gått vidare och vårt samarbete har avslutats. Jag önskar Body Bazar all lycka till i fortsättningen! Med det engagemang och det driv som genomsyrar entreprenören bakom tvivlar jag inte en sekund på att framgången lurar bakom hörnet och vem vet – kanske SEO blir ett alternativ igen när utrymme för sådan investering åter finns?
  • En nygammal kund har tillkommit! En gammal bekantskap från tider hos annan arbetsgivare än mig själv har dykt upp i mina listor. Som en av de största. bästa och vackraste aktörerna inom en hårt konkurrensutsatt herrmodebransch ser jag det verkligen som en fjäder i hatten att det är mig de kontaktar när de vill ha hjälp. Välkomna ombord!
  • Ytterligare åtaganden som underleverantör. Mitt samarbete med Noboxsolutions här i Karlstad (Sveriges kanske trevligaste webbyrå) har bjudit på ännu något åtagande, i tid mätt mitt tredje största.

I vanlig ordning levererar jag från Noboxsolutions lokaler på Kasernhöjden (en webbyrå i Karlstad) i Karlstad samt hemifrån köksbordet på Långtäppan. Min gamla plats för hemmakontoret – under trappan – har numera gått och blivit en parkeringsplats för den nyinköpta barnvagnen.

Det är fortfarande väntans tider och i samband med nedkomst kommer jag under en tid att enkom arbeta hemifrån – en tid under vilken jag inte heller åtar mig nya uppdrag.

Sommaren överlevd

Sommaren överlevdes och jag är nu tillbaka för full styrka bakom tangentbord och skärmar.

Sommaren har i korthet mestadels bestått av sol, läsning och en smula bad. Ett Norgebesök för nöjespark och därmed någon flyttad gräns för vilken typ av karuseller jag så här på ålderns höst vågar åka. Min gamla lägenhet i Borås har flyttstädats och avyttrats en gång för alla. Annars har vi med tanke på min kärestas välsignade tillstånd försökt att ta det så lugnt som möjligt och det tycker jag nog at tvi lyckats ganska bra med.

Sommaren har härutöver bjudit på en ny kund. En gammal kontakt som det korsades väg med hos en tidigare arbetsgivare behövde hjälp och deras val av leverantör/konsult föll på mig. Väldigt trevligt och det kan säkert rendera fler sådana kontakter med tiden. Detta är en större e-handel inom kläder.

Idag kom ännu en ny och löpande kund in. Det blir i tid mätt mitt näst största åtagande och det ska bli lika kul som spännande! Mindre tjänster av tydligare engångskaraktär har redan levererats till dem och alla verkar ha varit nöjda som det ser ut, inte minst i och med denna större löpande leverans som nu letat sig in i rullorna.

Själv är jag tillbaka och gör en del av min tid från vackra Kasernhöjden här i vackra Karlstad. Lokalerna jag sitter i är inte bara ljusa och modernt fräscha, de befolkas dessutom av trevligt folk.

Konverteringsoptimering CRO

Konverteringsoptimering (CRO – Conversion Rate Optimization) är mer än bara SEO, det handlar om ett långt bredare strategiskt åtagande där såklart sökmotoroptimering kan vara en del av resultatet men i sig aldrig ett av verktygen.

Konverteringsoptimering syftar till att optimera konverteringar – att få dina besökare på webbplatsen eller dina befintliga kunder att göra mer än vad de gjort innan. Ett sätt att öka antalet konverteringar är att öka trafiken (endimensionell SEO) men det kan knappast kallas att konverteringsoptimera. Enda sättet att mäta en bättre konvertering är att ha koll på konverteringsandelen och se till att den ökar.

Tankeexperiment om konverteringsoptimering

Du har en butik på webben. Via olika kanaler drar den trafik. Vi säger 100 besök om dagen. 2% av dessa besök handlar. Genomsnittsordern är 1 000 kr.

Intäkt: 100 besök x 0,02 x 1 000 kr  = 2 000 kr / dag

Du vill sälja mer. Hur göra? Du testar att köpa sökmotoroptimering.
Du dubblar din trafik – ett helt okej resultat sett genom SEO-glasögon.

Intäkt: 200 besök x 0,02 x 1000 kr = 4 000 kr / dag.

Wow, tänker du. Varje gång du dubblar din trafik dubblar du din intäkt. Du går all in och alldeles strax planar de linjerna ut. Sökmotoroptimeringen ger inte fler besök, intäkten ökar därför inte och varje extra krona härav går ut till fakturan som din SEO-leverantör skickar varje månad.

Om du hade jobbat med konverteringsoptimering hade det kunnat se annorlunda ut.

ab-testingGenom att arbeta med design och andra lösningar på sajten som syftar till att underlätta köp, skapa merköp och uppköp samt att inte studsa i krångliga kassor etc ökas din avslutsfrekvens till 4%, på samma trafik och den genomsnittliga ordern ökar med 20%.

Intäkt: 100 besök x 0,04 x 1 200 kr = 4 800 kr / dag.

Wubba, tänker du, det här ser kul ut. Du kladdar på en smula SEO på den kakan, ökar trafiken med 100% och räknar igen.

Intäkt: 200 besök x 0,04 x 1 200 kr = 9 600 kr / dag.

Få först färre att göra mer innan du finner den stora vinsten i att nå fler.

Innan jag rör en WordPress

Jag minns det nästan som igår. WordPress började ta marknadsandelar och byråer och webbleverantörer som tillhandahöll WordPress ökade, de flesta (liksom dåvarande arbetsgivaren) mest för att det antogs vara en liten fluga. ”Opensource, licensfritt och yadda – om dessa ord hjälper oss att binda dig i krångliga serviceavtal så är vi inte den som är den” verkade man tänka.

Men någonstans i denna trendande CMS-valsvåg upptäckte nog även tvivlarna att WordPress när det väl kom till kritan var rätt bra. Communityt levde. Det man ville få gjort lät sig enkelt göras. Det som aldrig tidigare blivit skapat lät sig enkelt skapas.

PHP, MySQl och Apache-servrar ploppade upp som svampar i fuktig höstbarrskog och till sist satt till och med den mest trångsynte CTO:n och tummade på sina principer med Microsoft- och .Net-licenser och kröp till korset. ”Den är ju inte bra, men vi kan ju ha den plattformen… också…”

Kanske var WordPress någonting att ha ändå?

Sen gick det fort. MU gick och blev native och Woocommerse gick om tidigare alternativen Magento och Joomla i effektivitet, prisvärdhet och lättbearbetning. En hel community fick ved på elden och knattrade på som aldrig förr och WordPress gick från klarhet till klarhet.

Under hela resans gång älskade Google WordPress. Satte man upp en handfull exakt likvärdiga sajter med exakt likvärdiga premisser utöver val av plattform gick WordPress alltid segrande ut ur striden (efter att stora G någonstans 2008-2009 viktade ner sin egen rätt trasiga plattform Blogger/Blogspot). En plötsligt namnkunnig plattform i händerna på en kompetent utvecklare skapade sajter som även den mest trångsynte sökmotoroptimerare kunde jobba med från scratch och på sista raden satt det alltid nöjda kunder.

Jag är dödligt glad att WordPress gång efter annan väljs som plattform. Det är få trender och branschförändringar som gjort mitt jobb så mycket enklare som just detta. Jag älskar WordPress.

Men innan jag överhuvudtaget rör en WordPressinstallation i det professionella är det en del som måste till och här kommer jag att nämna några av dessa saker. Här, ta några av mina tips rörande smarta plugins som gör din WordPress lite lite bättre än konkurrentens:

  • Sitemaps
    Din sajt mår bra av att servera sitemaps till sökmotorer och det finns väldigt många vis att göra det på. Jag har under mina år gått och blivit mest förtjust i Better WordPress Google XML Sitemaps – ett tillägg som på hyfsat ojämförliga vis låter dig ta hand om den detaljen!
  • SEO
    För varje WordPress finns det nästan en Yoast SEO och det är lite synd, tycker jag. Dels är Yoast inte det säkraste tillägget – man läser om kompromisser mest hela tiden – och dels upplever jag det som lite grått, trist och tunggrått. Jag rekommenderar inte Yoast. Jag gillar baske mig SEO Ultimate ett par snäpp mer. Här får du dessutom en del verktyg som Yoast inte ger dig.
  • 404-hantering
    en sund 404-hantering bygger på en bra 404-koll. Utöver att följa dem med visst eftersläp i din Search Console kan du följa dem i realtid tack vare ovan nämnda SEO Ultimate. Här poppar dina 404:or upp allt eftersom user-agents går dit de inte ska och du kan, också i realtid, ta aktion.
  • Redirects
    Vare sig du vill konservera 404:or eller vill skulptera pagerank (ja, man kan fortfarande) behöver du en bra 301-editor. Man vill kunna peka om URis som man vill och vart man vill. Efter att under lång tid kört ett annat plugin för detta bytte jag nyligen till Simple 301 Redirect (det förra haxxades av en ond jeppe och skickar numera var 100:e redirect till en mp3-sajt). Med hjälp av denna simpla lösning kan man jobba roligt med SEO (404:or, post>page, etc)
  • RSS include pages
    Med RSS Include Pages får du precis som det antyds dina sidor (eller andra post types) infogade i din RSS. Detta är viktigt. Inte minst om man vill nå ut med uppdaterade versioner av statiska sidor via den fortfarande rätt kraftfulla metoden ”ping”.
  • Pinglista
    En bra pinglista luktar lite 2010, jag vet. Empiriska tester från min sida visar att den ”helvetiskt bra pinglistan” som en tidigare arbetsgivare nästan satte sin heder på inte längre fungerar alls. Men likväl behöver du en.  En något mer sensibelt framtagen dito. Där finns fortfarande ställen som kräva sin ping för tat ge dig tillbakalänk, exempelvis.
  • If Woocommerce
    Just nu tänker jag bara nämna att det är viktigt att 1: du inte visar upp hela din Woo-del av sajten som ett ”produkter-arkiv” och att du 2: finner något vis att automatisera sitemaps etc även för den delen av din installation. Ovan tips fungerar.

… uppdateras …

Härutöver antar jag att det kan ses som självklart att man dessutom har en sajt som är responsiv och att man exempelvis med hjälp av cachehantering optimerar laddtider och pagespeed. Att inte tänka på sådant denna sidan 2010 är direkt oprofessionellt.

Vad använder du för oförglömliga tillägg i dina dröminstallationer av WordPress? Kommentera, vetja!

Sökmotoroptimering tar inte semester

Den svenska sommaren är de bästa tre dagarna på hela året!

Sommaren är här och med den kommer allsköns semesterplaner, bortresande, glassätande, bilköande, biljettluckestressande, och säkerhetskontrollsfastnande. För de allra flesta.

Men inte för Google. Och inte för mig.

Sökmotoroptimering tar inte semester. Rankingalgoritmer struntar blankt i om du ligger och jäser på playan när någon söker efter dina produkter eller tjänster. Närvaron på Google slutar inte vara viktig ens bara för att merparten av dina presumtiva kunder eventuellt ligger och jäser där bredvid dig i sanden. Det kommer dagar då solen gått ner, mörkret fallit och den enda UV man får återigen kommer från skärmarna i ens hem och på ens arbetsplats.

För att synas bra då kan man inte negligera en hel månads arbete under sommaren, bara för att solen lyser lite extra då.

Sökmotoroptimering tar inte semester. Och inte jag heller. men jag går ner i tid. Avsevärt.

Här är vad som gäller för mig:

  • Leverans
    Under juli levererar jag ingångna avtal. Avtalad tid kommer att levereras och sedvanligt rapporteras i samband med fakturering.
  • Nya avtal
    Jag ingår inga nya avtal under juli månad.
  • Närvaro
    I början- och i slutet av juli är min närvaro högst. Jag jobbar undan en hel del den första veckan i juli och samlar upp lite den sista veckan i juli. Däremellan är jag inte fullt lika aktiv om än alltid nåbar på telefon och epost (svar på epost kan dock dröja något).
    Jag kommer hälsokontrollera och ha koll så att ingen skit träffar någon fläkt och att inga bränder behöver släckas.

Med detta sagt önskar jag alla en trevlig sommar!

Prishöjning

Jag jobbar inte för att bli rik, jag jobbar för att kunna vara ledig.

Mitt arbete ska betala min fritid, mitt arbete ska aldrig ske på bekostnad av min fritid. Detta är jag väldigt bestämd med. Jag vill innerst inne arbeta så lite som möjligt för så mycket som möjligt. Det låter nästan lite fel, uttryckt så, men så är det. Jag lever inte för att jobba – jag jobbar för att leva! Därmed inte sagt att jag jobbar dåligt när jag jobbar. Absolut inte. Ju bättre jag jobbar när jag jobbar, desto mindre måste jag ju jobba. Alla nöjda.

Nu är det dock som så här att jag börjar få en rätt hygglig beläggning i timmar som jag gör. På sista raden ger mig mina åtaganden mer pengar än vad jag egentligen behöver. Att jobba mer leder mig inte värst mycket närmre mina personliga mål då onödig rikedom inte är ett sådant. Tro det eller ej, men materiella vär(l)den har inte värst stort inflytande över mig.

Jag har fortfarande åtskilliga timmar till förfogande. Timmar jag kan sälja och leverera. Men givet det faktum att jag inte längre MÅSTE gör att dessa kvarvarande timmar kommer präglas av:

  • Något högre krav
    Jag kommer än ytterligare fästa vikt vid saker som magkänsla och personkemi innan jag rekommenderar mig själv som leverantör vid förfrågningar.
  • Högre timtaxa
    Jag höjer härmed min  timtaxa med ungefär 50%. Mina sista timmar ska vara dyrköpta, känner jag. Mer arbete just nu går direkt ut över min närvaro i min familj och ska det tvunget mätas ett värde på detta får det bli på skickade fakturor.

Med det sagt är allting som vanligt. Är du en skön person / ett skönt företag med ett kul projekt, tveka inte att höra av dig. Jag kommer som vanligt ta åt mig av förfrågningar och hjälpa dig finna rätt leverantör. och om allting klickar så kommer jag att rekommendera mig själv. Precis som innan 🙂

Tips: Se gärna den alldeles nya undersidan med korta presentationer av en handfull extra populära SEO-tjänster 🙂

Det bästa med sökmotoroptimering

Vad tycker du är det absolut bästa med sökmotoroptimering?

Det finns många aspekter av sökmotoroptimering som jag gillar, inte minst att sitta på leverantörsänden av det hela och vara den som faktiskt utför ”magin”. Men för att hålla denna text någorlunda relevant och förståelig för andra än blott mig själv tänker jag nämna några saker som jag speciellt gillar med sökmotoroptimering – saker som jag kan tänka att man nog gillar rätt bra även på andra sidan av det hela – som beställare:

  • Mätbarhet
    Till skillnad från traditionella och ofta dammiga marknadsföringskanaler erbjuder digital marknadsföring som exempelvis sökmotoroptimering en unik mätbarhet. Det går utan att ha svart bälte i femton analysprogram enkelt utläsa effekt och spåra investeringens verkan och resultat!
  • Kostnadseffektivitet
    Korrekt utförd är sökmotoroptimering extremt kostnadseffektiv! Men för att bli korrekt utförd krävas sina initiala analyser och ofta att man inte försöker ta en för stor bit redan i första tuggan. Börjar man på noll kan det vara mer sensibelt att börja modest och knapra på kakan – för att återinvestera vinsten i processen och sålunda låta den bekosta och bygga sig själv. Detta kan ta längre tid än att gå all-in från dag noll men kommer på sista raden otvivelaktigt att vara grymt kostnadseffektivt!
  • ROI
    ROI, Return of Investment, är direkt avhängigt två nyss nämnda punkter och där man korrekt kan mäta kostnadseffektivitet kommer man snabbt att hitta en god, sund och positiv ROI med sökmotoroptimering.
    Korrekt använt ÄR sökmotoroptimering inget annat än en pengamaskin och givet att så är fallet måste man ställa sig själv frågan om vad som får en att inte använda den.

Saucony Omni 14

Det fick bli ett par Saucony Omni 14 att sitta på mina fötter inför ”löpsäsong” 2016. Senaste skodonet som begagnats var en Omni 10 av samma tillverkare och jag har varit mycket nöjd med dem, varför förhoppningarna på dessa nya (om än rätt fula) löparskor minst sagt är rätt höga.

Eftersom jag lider (nåja) av viss överpronation är det viktigt, tycker jag, med ett par bra skor. Nyinflyttad till Karlstad som jag är fick lite frågor om sådant gå in i Google och det mesta jag hittade i diverse forum handlade mest om att man, om man var på jakt efter bra skor, minsann fick bege sig till en annan stad och köpa dem, ty i Karlstad fanns det bara klåpare och iallafall ingen butik med i frågan seriöst kunnig personal. Nedslående tyckte jag först men hittade likväl det relativt nyöppnade Löpex som, till skillnad från alla andra här onämnda sportutrustningsbutiker, kan sina grejer vad gäller löpning och skor. Bra löparskor i Karlstad från Löpex, alltså (gratis fin länk!).

I butiken i Karlstad hittar du ett brett sortiment av  löparskor, kläder och tillbehör.  När du köper dina skor kan du få en professionell utprovning och en löpanalys. Med hjälp av vårt löpband, filmkamera och spegellåda ser vi till att hitta rätt sko just för dig.

Får man inte testa runt flera olika skor med olika typer av stödsystem och teknologier på löparband och samtidigt bli filmad samt analyserad med hur man står och belastar på sin fot – ja, då är man inte i en butik man ska köpa sina skor i, helt enkelt. Och gör man det ändå, ska man ge katten i att klaga på att man får ont i fötter, ben, rygg och whatnot.

I dag går jungfrufärden!

Digital marknadsföring

”Digital marknadsföring” låter borderline cheesy med sitt svulstiga 90-talsord ”digital” som närmast för tankarna till det tidiga 90-talets bruk av ordet ”data”. Plötsligt skulle alla ”prata data” och typsnitten i frågan gjorde en tidsresa tjugo år bakåt i tiden och andades mer sextiotals-star trek än nittiotalsframåtanda.

puff-sokmotoroptimeringHur som haver är digital marknadsföring likväl ett erkänt begrepp. Det är ämnen att studera på hög nivå och det involverar praktiker att ha som ess i sina rockärmar i den händelse man mot förmodan vill lyckas någorlunda med sina grejer på nätet. Digital marknadsföring är ett samlingsnamn för kanaler och tekniker som gör skillnad mellan succe eller fiasko. Och tack vare att det just är digitalt – i botten ettor och nollor – kan du räkna med att det är mätbart dessutom!

onlinestrategi

Digital marknadsföring i punktform

Punkter att beakta och tänka på inom digital marknadsföring:

  • Digitalt och mobilt kundbeteende
  • Andra (nya?) nya strategier för kommunikation, multikanal och nya affärsmodeller. Här krävs innovation och nytänkande jämtemot gamla inkörda hjulspår.
  • Mobila kanaler i den digitala strategin – hur du lyckas med din mobila satsning och integrerar alla kanaler till en sammanhållen helhet. Koherens, stringens, konsekvens.
  • Sociala medier – hur du aktivt deltar i dialogen och använder sociala medier i din marknadskommunikation. Vad är värt vad?
  • Hur du jobbar framgångsrikt med olika former av trafikkällor för att driva relevant trafik. Hur mäts relevans? Vad är relevant trafik? Vad är vilken trafik värd? Hur kan det mätas?
  • Hur du lyckas med sökmarknadsföring och sökmotoroptimering när förutsättningarna blir allt mer mobila och sociala – få saker är så plastiska som just googles sökalgoritmer och står man inte på tå står man knappt alls.
  • puff-sokmotoroptimeringAtt mäta och styra – så tar du fram relevanta nyckeltal och mäter för att ständigt kunna anpassa den digitala kommunikationen, öka konverteringsgraden och optimera ROI. – Utat att veta hur ROI ska mätas vet man inte vad resultat man har. Och att inte veta det är att famla i blindo.

Digital marknadsföring är en av väldigt många saker som mina vänner på Noboxsolutions gärna hjälper dig med – med eller utan mig med på det tåget 🙂

 

När det äntligen lossnar

I två år jobbade jag med bland många andra detta sökordet med hjälp av förra arbetsgivarens resurser och kammade konsekvent noll men efter att nu ha jobbat med detta breda mysiga sökord som anställd på Hova.Com har jag äntligen kunnat få lite resultat.

Sajten har en lång historia. Som en av de första onlinebutikerna för bildelar inom styling och tuning murades tidigt relevansen för domänen och då en av mina första åtgärdsförslag 2008 var att registrera domänen 10 år i stöten murades det ytterligare. Sökordet i kurvan ovan fanns inte på kartan förrän, relativt sett, rätt nyligen.

Nuvarande sajt mejlslades fram innan ordet fanns och det har satt sina spår – sökordet är för brett för att enkelt låta sig fångas medelst åtgärder andra än att bygga om rubbet.

Sökordet är av sådan art att våra konkurrenter bygger hela sajter dedikerade det. Utförliga fyllda avdelningar enkom för att bemöta det.

Vi har inte den möjligheten på nuvarande sajt, nuvarande plattform. Detta segmentet är bara en av flera saker vi gör/har – vi har inte råd/tid att gå all in på just det.

Men så, idag, tjoffade det till rejält i rankingen ändå.

Gjorda insatser under lång tid fick äntligen vågskålar att väga över och vår sajt, Hova.Com, bedömdes i Googles ögon vara värd att minsann få visas avsevärt högre i denna mysigt breda – och relevanta – sökning.

Hårt och målmedvetet strategiskt jobb under lång tid är receptet, något som inte fanns hos förra leverantören. Men nu så!

Den ljusnande framtid är vår!

Bygga länknätverk

Observera! Det är emot Googles riktlinjer för kvalitet att bygga länknätverk och liknande lösningar avsedda att, enkelt uttryckt, sätta sig själv i den kontrollerande änden av en skapelse designad att i viss/hög mån styra relevans/trust/rank/juice.

Vad jag beskriver nedan är alltså någonting som ytterst och för paragrafryttaren strider mot Webmaster Guidelines men likväl är någonting som i princip alla inom min bransch gör (de som inte gör, borde väl i viss mån?)

Det finns ingen genomvit White Hat SEO (notera länken till SEO-skolan jag en gång skrev ihop till/för Getupdated! Men var så säker. Den länken har nofollow.). Det finns ingen hatt som inte är av en varierande skala av grå. Det finns de som ser nattsvarta ut. Men vet, det finns INGEN som är vit.

Hur man hypotetiskt bygger ett hyfsat länknätverk:

Här kommer jag hypotetiskt beskriva hur jag hypotetiskt hade byggt ett hypotetiskt nytt länknätverk nu när jag hypotetiskt hade behövt bygga ett hypotetiskt nytt sådant.

Hypotes:
Jag har för lite resurser i förhållande till mina strax inkommande leveranser.

Så här löser jag det:
(skrivs/fylls i löpande)

  • IP:n / c-klasser
    • Hosting?
  • Teknik, CMS, teman
    • Handhavande?
  • Dedikerat eller tematiskt eller generiskt?
    • Mixen av signifikans och relevans och tematisk ambivalens
  • Övervakning? Search Console och Analytics?
    • Båda är ranking- och trustsignaler, men avslöjar man sig med kopplingarna?
  • Utveckling, förvaltning, monetärisering
    • Bygga, få indexerade, stärka, förvalta, tjäna en peng på?
  • Repeat

SEO till mig själv

Det är sannerligen inte ofta jag vare sig har tid till detta eller tar mig tid till detta men precis just nu sitter jag och levererar en liten smula SEO till mig själv!

Dagens åtgärd går under premissen att man redan har länkarna men saknar ankarrelevansen. Därför tillför man, mer aggressivt än vad många i branschen kanske tror går, en ankarrelevans.

För var tusende länk du har pekad mot din sajt kan du lätt kräma på tiotals exact match i anchor och matar du dessutom på mellannivån mellan pseudorelaterad fras och exakt match kan du mata på desto mer.

Ankarkombinationer ftw!

Och variationer i målsida (root / undersida)

Därtill variationer i med eller utan trailing slash (en häftigt organisk-looking 301:a kickar in i CMS!).

Och därtill en liten liten modest handfull felstavade URL:ar i dessa ankarlänkar – länkar som (till det stora hela) behålls via pekningar serverside (404-hantering), men på utsidan – offpage – ser det myyysigt organiskt ut.

Tvättad länkkraft är också länkkraft, men jag vet att ovan ingalunda är bättre än att skapa/få finlänkar. Och, det man inte får i finlänkar får man se till att få i simulerat finlänksresultat.

Innan sökmotoroptimering

Vad behöver man veta lite mer om innan man drar igång med sökmotoroptimering?

För att maximera effekten av sin sökmotoroptimering bör man innan man drar igång ha utfört lite analyser. Saker man vill veta så mycket som möjligt om är exempelvis

  • Användarens/målgruppens sökbeteenden i segmentet/branschen
  • Sökvolymdata per olika synlighetsnivåer
  • Avstånd till konvertering(ar) i olika synlighetsnivåer
  • Värde per besök per sökterm

Kan inte din SEO-leverantör/konsult tillfredsställande besvara sådana frågor är han/hon en klåpare.

Alla kan synas på sökord.
Inte alla kan synas på rätt sökord.

Inte sällan tittar man sig blind på söktermerna som ser ut att kunna bjuda på tiotusentals träffar per månad men det är värt att veta att dessa söktermer inte alltid är de bästa ur affärsperspektiv. En bredare sökterm har inte sällan en lägre relevans och personen bakom den sökningen har längre till sin plånbok. Härtill bjuder breda söktermer på hårdare konkurrens och det tar både mer resurser och tid (=mer investering) i anspråk innan man kan börja förvänta sig resultat. Vägen till break even är längre, vägen till schyssta svarta siffror än något längre och ROI:n blir inte lattjo förrän en bra bit in.

En mer specifik synlighet, mer skräddarsydd och baserad på riktigt bra svar på analysfrågeställningarna ovan kan enklare skapas i små bortglömda gräddfiler som helt eller delvis matchar målgruppens konverterande sökbeteende. Med förhållandevis små medel (=låg investering) får man snabbt mycket god ROI och de svarta siffrorna, resultatet av pengamaskinen, kan man återinvestera i processen.

På sikt får man i princip vilket resultat man vill, med vilken bredd man vill, men projektet håller sig självinvesterande och betalar sig självt.

Alla behöver sökmotoroptimering

Google är Sveriges absolut största vägledande media. Den absoluta merparten av alla inköp av varor och tjänster börjar där i form av en sökning. Att inte finnas valbar i Googles sökresultat kan liknas vid att i en fysisk butik sakna både skyltfönster och ingång. Den som letar efter ens produkter kommer att gå förbi gång på gång utan möjlighet att se vad man har, och heller inte kunna gå in för att köpa det man söker.

Oavsett om man har en välfylld butik eller en mer statisk informativ hemsida har man att vinna på sökmotoroptimering. Exemplet ovan med avsaknad av dörrar och fönster är inte alltid gällande, men i samma stund som ens hemsida är det minsta av ben i ens affär så gäller exemplet.

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är någonting som kan förklaras väldigt komplext och samtidigt nästan hur enkelt som helst. Övergripande handlar all sökmotoroptimering om att med hjälp av olika metoder positionera en hemsida så bra som möjligt i sökresultat på sökningar som är fördelaktiga för hemsidan. Oftast är detta för att nå kunder och sålunda via mer relevant hemsidestrafik räkna hem en ökad försäljning – och därmed en vinst av denna marknadsföringsmetod.

Metoderna man använder brukar populärt brytas ner i två övergripande kategorier. Onpage och Offpage. Till sina namn antyder de vad de består av men då de ändå inte direkt förklarar något går vi igenom dem lite snabbt:

Onpage

Onpage syftar till alla åtgärder man gör i syfte att göra hemsidan så sökmotorvänlig som möjligt. Några av alla faktorer man kikar på är hur servern beter sig och hur tekniken ser ut och fungerar. Man identifierar hinder och löser dem för att sajten ska laddas snabbt och utan fel.

seo-bild (5)Det är extremt viktigt att hemsidan uppvisar relevans för de sökbegrepp man vill ha ökad synlighet på, och därav fästs stor vikt vid hantering av sidtitlar, rubriker, och innehåll i form av texter och bilder. Då användarvänlighet är en av de flera hundra rankingsignaler som Google använder förser man även gärna länkar och bilder med beskrivande texter så att hemsidan enkelt kan navigeras och förstås av exempelvis en synskadad person.

Offpage

Offpage syftar till det arbete man gör utanför hemsidan och det syftar nästan uteslutande till att skaffa relevanta länkar till hemsidan. Här har sökmotorerna med åren, tack och lov, blivit bättre och bättre på att identifiera vad som är en bra länk och vad som är en dålig länk.En bra länk ska komma från en källa som i sin egen tur är bra. Den ska ha relevans, gärna en dokumenterad ålder och ett uppmätt förtroende. Genvägarna är färre än förr och kompetens härom skiljer agnar från vete i branschen.

Google kör ofta olika filter så en hemsida med en osund länkprofil filtreras gärna bort, aldrig utan att det som bäst är svårt att komma tillbaka. Ibland är det dessutom i princip omöjligt, en risk få har råd att ta med sin sajt.

Långsiktiga sökmotorresultat bygger på ett kontinuerligt och kvalitativt länkarbete och sedan Google blivit smartare och dessutom hårdare är det viktigare än någonsin med en SEO-leverantör som vet vad han/hon gör.

Seo moln

Onpage + offpage

Det är dock först när onpage och offpage harmoniserar som man verkligen kan börja tala om sökmotoroptimering. Att bara skapa länkar till en hemsida som inte är trimmad och vässad är att elda för kråkorna. Att enbart optimera sin sajt utan att den någonsin får länkar räcker i så fall något längre men aldrig till några toppresultat. När däremot strukturen på inlänkning går hand i hand med hur webbsidan ser ut och presenterar sin information uppstår sökmotoroptimering och hemsidan rankar bättre och bättre i sina relevanta sökresultat.

SEO Kickstart

SEO Kickstart är enkelt beskrivet en instegstjänst av engångskaraktär där en kunnig SEO-konsult utför några harmoniserande onpage- och offpage-åtgärder. Hemsidan kollas igenom och några väl valda åtgärder utförs. Därefter skapas en handfull relevanta inlänkar mot hemsidan och då med hänsyn till de sökbegrepp som angetts vara de prioriterade för Kickstart-leveransen.

Nuläget mäts och rapporteras dels före leverans och dels efter leverans. Den mesta effekten av denna Kickstart brukar ha visat sig inom en månad, varför uppföljning sker då.

Vem behöver SEO Kickstart?

Kickstart lämpar sig utmärkt till den som aldrig testat på sökmotoroptimering tidigare. Utan att riskera att fastna i snåriga och dyra avtal kan man enkelt testa på och svart på vitt se att sökmotoroptimering faktiskt är någonting som fungerar – en kunskap som kanske kan påverka hur man vill arbeta med den marknadsföringskanalen framgent.

Kickstart lämpar sig dessutom alldeles utmärkt för den som redan har eller har haft sökmotoroptimering. Då vet man vad det är värt med ständig tillförsel av relevanta inlänkar och man kan aldrig ha för många kunniga sökmotoroptimerares ögon på sin sajt eller i dess kod. Sett ur det perspektivet är insatsen otroligt prisvärd även för den som redan är en gammal räv i sina sökresultat. I konkurrensutsatta nischer är det delikat fingertoppsarbete som skiljer topplaceringarna åt och Kickstart kan vara vad som får hårt ansatta vågskålar att väga över till ens favör.

När Jajja gillar

Dagens mail bjöd på en automatisk rankingrapport från Jajja, du vet en sådan där som troligtvis alla i branschen har sett absolut minst tusen gånger. Denna rapport grundar sig på en hel drös sökord som en tidigare kund, numera arbetsgivare, matat in för resultatmätning och sändes mig tillsammans med ett glatt tillrop.

För egen nyfikenhets skull har jag markerat var Onlinestrategerna slutade leverera SEO (jag själv slutade där ett halvår tidigare) och var jag började som inhouse SEO – och dra på trissor, det verkar ju ha hänt ett och annat sedan dess!

Som de flesta i branschen vet är det inte så rörande ofta man under årens lopp har fått positiva rapporter sig tillsända från Jajja – de har liksom de flesta andra en affärsnytta i att fördystra data och selektera statistik för att skapa en potentiell (in)försäljningsyta (”Se hur dåligt det går för er med nuvarande leverantör! Anlita oss istället!”) – men jag gillar att nu äntligen ha fått göra det.

Jag gillar att Jajja gillar. Mest gillar jag dock att min arbetsgivare gillar!

All work and no play

I filmens värld kan det ibland verka vara lite tråkigt och jobbigt att jobba. Bilden ovan kommer från Stanley Kubricks tolkning av Stephen Kings The Shining, en film som handlar om en kille som tycker att det är vansinnigt tråkigt att jobba.

Jag är lite av åsikten att jobb inte ska vara jobbigt eller tråkigt, men vet likväl att det är relativt få förunnat att faktiskt ha jobb som man trivs med, tycker om och inte är tvungen att bli filmpsykotisk av.

Jag gillar mitt/mina jobb.

Det skall erkännas att jag nyligen, i samband med senaste flytten,  verkligen ville byta bransch helt. Börja på ny kula med någonting helt nytt, något jag aldrig tidigare gjort. Det vore utvecklande och givande. Men branschen valde mig denna gång, genom att knacka på min dörr och komma med skamliga erbjudanden. Och här är jag nu, på denna sidan av att ha accepterat dessa erbjudanden.

Jag jobbar med saker som i många år tangerat hobby och jag blir ärligt glad när kalendern och tidsplaneringen bjuder på annat än tomma luckor. Det är just nu intensiva dagar på ena jobbet. Vi lanserar inom kort sprillans ny sajt och det är mycket som ska tänkas på när det handlar om en större e-handel. Fallgroparna är många, saker att tänka på är ännu fler.

Det är intensiva dagar på andra jobbet, mitt frilansande/konsultande. Min SEO Kickstart säljer förhållandevis bra och det ramlar in nyleveranser mest hela tiden. Denna väg ramlar det dessutom in fler och fler löpande sökmotoroptimeringstjänster och jag gillar att jag öppnade dörren när min gamla bransch kom och knackade på, helt ovillig att låta mig överge den.

Jag gillar ju vad jag gör. Jag är faktiskt rätt bra på vad jag gör. Och istället för att mata skrivmaskin enligt ovan bild sitter jag här och knattrar WordPress på min sajt som ytterst existerar enbart för att jag gillar vad jag gör så till den grad att jag gärna gör lite mer av det.

Och på köpet blir det helt naturligt med en länk till sidan om sökmotoroptimering.