De bästa strategierna för att lyckas med ditt SEO-arbete

Internet är idag ett självklart inslag i miljoner liv på en daglig basis. De flesta av oss använder nätet på ett så pass omfattande och regelbundet sätt att vi troligen inte ens reflekterar över hur vi bokade flygresor, höll kontakten med vänner, läste nyheter eller köpte och sålde saker på annons innan. Enligt rapporten ”Svenskarna och internet” som togs fram under 2018 har nästan samtliga svenskar, i exakta siffror 98 %, tillgång till internet hemma och nio av tio har en smartphone. Med en så pass liten andel av Sveriges befolkning som inte använder nätet alls delas resten av surfarna in mellan storanvändare och sällananvändare. Såväl användningen av nätet som användningen av olika tjänster på nätet närmar sig 100 procent, oavsett om det gäller unga upp till 25 som kollar Youtube, barnfamiljer som använder sig av e-handel, studenter som googlar i researchändamål, eller entusiaster som spelar poker online på olika pokersajter.

Internet inom affärssektorn

Nätet har inte bara haft ett enormt genomslag i den personliga sfären utan även revolutionerat affärslivet och påverkat hur företag bedriver sina verksamheter digitalt. Oavsett bransch vet de flesta företagare om att en hemsida är A och O för att marknadsföra sina produkter och tjänster och nå ut till kunder oavsett om det gäller leksaker, fonder, inredning eller poker online. En väl uppbyggd och användarvänlig hemsida som är anpassad till det du försöker att sälja stärker ditt varumärke och innebär dessutom att du är tillgänglig dygnet runt. Dina kunder hittar dig helt enkelt lättare om de kan få åtkomst till dig digitalt, då internet är ett av de främsta sätten att söka efter tips, råd och recensioner från andra för att hitta allt från bostad, resor, bilar, skönhetsprodukter och hushållsnära tjänster. Mot nämnda bakgrund är det inte bara din hemsidas design, funktioner och matnyttiga innehåll som är viktigt att lägga krut på utan även ditt koncentrerade SEO-arbete.

Vad är SEO

I den här artikeln talar vi om vad SEO går ut på och om de bästa strategierna för att lyckas med just ditt SEO-arbete.

SEO (Search Engine Optimization), eller sökmotoroptimering som det kallas på svenska, är kort och gott ett system eller en metod som går ut på att locka trafik till din hemsida genom att hamna högt upp i sökmotorers (som exempelvis Google) sökresultat utan att behöva betala för varje klick. SEO är ett väldigt strategiskt inriktat område som inledningsvis kan te sig utmanande för nybörjare som saknar grundläggande vägledning och riktlinjer. I detta avseende kan det jämföras med strategiska spel som poker där en guide i pokerspel för att sätta sig in i de komplexa regler som måste bemästras för framgång i allt från Texas holdem till Omaha hi-lo kan behövas.

SEO innebär möjligheter och utmaningar

2

Målet med SEO är att öka trafiken till din hemsida och vidare ständigt arbeta för att behålla befintlig trafik. Som ett led i detta måste du som företagare känna din målgrupp och anpassa din hemsida och dess innehåll till vad sådan målgrupp kan tänkas söka efter, samtidigt som du lever upp till sökmotorernas tekniska krav. Över 4,5 miljarder sökningar äger rum på Google varje dag, 94,95% av de som söker klickar på organiska sökresultat (det vill säga resultat som tas fram av själva sökmotorn till skillnad från sponsrade länkar och reklam som tas fram av andra program baserat på vad användaren sökt på innan och information som innehas om sådan användare), och SEO-branschens uppskattade värde uppgick till cirka 72 miljarder USD under 2018. Statistiken pekar såväl på de enorma möjligheterna till ökade intäkter och hög avkastning som ett lyckosamt SEO-arbete innebär om utfört på rätt sätt, som de utmaningar som bolag står för idag vad gäller att synas och sticka ut i en digital miljö med ett sådant enormt överflöd av innehåll.

Innan du lägger upp din SEO-taktik bör du grundligt sätta dig in i din verksamhet, dess målgrupp, befintliga situation och faktiska behov. Hur ser din webbsida ut – är den utformad på ett optimalt sätt redan eller kan den behöva justeras för att rimma bättre med din verksamhet? Vilken typ av bransch är du verksam i och vilka är dina främsta konkurrenter? Det säger sig självt att en e-handelssajt för kläder och skor kommer att skilja sig från en privat tandläkarkliniks webbsida. Urskilj de demografiska grupper som är intressanta för dig att erbjuda dina varor och tjänster till – vilka åldersgrupper tillhör de, finns de lokalt eller globalt?

Fundera sedan över dina mål, vill du öka på försäljningen och därmed intäkterna eller snarare skapa ett intresse och en hype för det du erbjuder i varumärkesbyggande- eller brandingsyfte?

Praktiska åtgärder i SEO-arbetet

När kartläggningen av din faktiska situation och framtida målsättning är gjord är det enklare att i ett andra steg börja fundera på relevanta nyckelord – det vill säga att förflytta dig till den mer praktiska fasen av SEO-arbetet. Låtsas som att du är din genomsnittskund, vilka problem kan han eller hon tänkas vilja lösa med hjälp av din produkt eller tjänst, och vad kommer de troligen att knappa in i sin sökmotor där hemma för att nå dit? En kund som letar efter vinterdäck i sin bil kan exempelvis antas vara intresserad av säkerhetsaspekter, börja sök brett och högt och lågt för att få koll på vilka sajter som poppar upp när du knappar in vissa ord.

När du väl identifierat relevanta nyckelord måste du skapa ett högkvalitativt innehåll som matchar detta. Det räcker inte bara med att starta en blogg och strössla lite nyckelord här och där. Du måste skapa innehåll som är värdefullt för just din kund och som är anpassat till de funderingar, önskningar eller behov som han eller hon kan komma att ha. Försök även att variera ditt innehåll såväl gällande storlek som form. Varva kortare inlägg med längre referenser till relevanta studier eller undersökningar, och skriftliga texter med rörligt innehåll såsom videoklipp.

Fundera på om en expert är nödvändig eller inte

Avslutningsvis bör du tänka på att göra dina rubriker så intressanta och klickvänliga som möjligt för att sticka ut. Den genomsnittlige internetanvändaren sägs ha en koncentrationsförmåga på ungefär 8 sekunder vilket innebär att humoristiska, unika eller ibland till och med sensationslystna rubriker kan få betydligt fler visningar än mer traditionella slätstrukna sådana.

Det finns givetvis en myriad av ytterligare parametrar och faktorer att ha i åtanke innan du inleder ditt SEO-arbete som inte ryms i denna artikel. Anlitande av en SEO-expert som är specialiserad på sökordsoptimering kan därför vara en väl värd investering om du har en budget avsatt för detta. Annars rekommenderar vi att du helt enkelt kavlar upp ärmarna, börjar göra egen research och genom ”trial-and-error”-metoden testar vad som fungerar och inte fungerar för just ditt företag.

Författare: Rex

Lorem ipsum tenet Dolores. Tebax te start vetja.