Det kostar att ligga på topp

Knattrade precis ihop ett offertförslag för sökmotoroptimering och konstaterade att det sannerligen kan kosta att ligga på topp.

Det är inte helt och hållet vansinnigt billigt att gå vägen via sökmotoroptimering för sin synlighet och givet det faktum att det ytterst sällan går att GARANTERA ett visst resultat kan det ibland dessutom kännas som en lite osäker investering, även om man oftast väldigt enkelt kan räkna ut om det kommer löna sig – och med hur mycket – när man väl når fram.

Dagens offert var inom byggbranschen och det med regional nischning mot huvudstaden. SEO skulle snabbt visa sig vara mer kostnadseffektivt än Adwords även om investeringen skulle ta lite tid innan den gav kickback. I offerten nämnde jag att jag kallt räknade på ungefär två års tid innan leveransen fått ett eget momentum, givet att där inte finns god, sund och effektiv tidigare SEO att konservera och bibehålla/förvalta medelst konservering – dvs att övertaga ett befintligt momentum (snabbofferten gjordes utan djupare förstudie i detta fallet så helt ärligt vet jag just nu inte allt jag egentligen borde veta – eller kommer att veta).

Här har vi alltså ett läge där jag rakt på sak antyder att man behöver vara villig att ta investering x i uppemot 24 månader innan man kan räkna med att se den börja betala tillbaka sig.

Synliga resultat utlovade jag dock inom 3-4 månader, så ovan är ju inte helt och fullt sant, men man måste tänka så för att veta vad man faktiskt ger sig in i. Sökmotoroptimering är jämfört med annan marknadsföring extremt långsamt och måste få vara det.

Det intressanta tyckte jag dock var att när jag räknade på detta och min förmåga att på egen hand leverera detta inom ramarna för mitt SEO-konsultande så landade jag i samma prisbilder som jag vet att stora drakar och etablerade byråer skulle ha gjort (har ju jobbat tillräckligt på sådana + som kund tagit in offerter från dem för att veta rätt bra).

Dels känns det bra att veta att jag kan ta på mig något liknande utan att känna att jag bluffar. och dels känns det tråkigt då jag vet att för den pengen får kunden uppemot fem gånger mer tid mätt i timmar av mig än hos en större leverantör som medelst systemering automatiserat stora delar av leveransmodellen.

Visst, så måste man göra för att vara en lönsam drake. Då behöver varje enskild SEO-tekniker eller sökmotoroptimeringskonsult leverera absolut minst en miljon kronor i värde för att betala sig, gärna minst två. Vill minnas att jag snittade 3,7 miljoner en gång i tiden.

Men det problemet har inte jag idag. Jag kan fördela mina timmar där jag vill, varje fakturerad timme är en fysiskt arbetad timme jag kan och jobba med projekten som jag tycker är roliga och som engagerar mig. Och i det finns dessutom en sekundär vinst. Det personliga engagemanget är svårköpt, men är likväl just det där som ofta skiljer en topp10-placering från en topp3-placering – och den vägen gör hela skillnaden.

Författare: Rex

Lorem ipsum tenet Dolores. Tebax te start vetja.