I verktygslådan

sökmotoroptimering-verktyg

En sökmotoroptimerare är aldrig bättre än sina verktyg hade man kunnat säga om det var sant, ty sant är det inte. Däremot har en bra sökmotoroptimerare verktyg, men det är inte mycket av sökmotoroptimeringen som kritiskt hänger på dessa.

Vilka SEO-verktyg etc man premierar i sitt eget arbete varierar mellan personer och byråer och jag vet inte minst själv att min egen arsenal av verktyg gått och förändrats något gruvligt med åren.

En gång i tiden var det exempelvis viktigt med en massa browsertillägg, kände jag. Plugins som färgmarkerade olika relationsattribut på länkar, mouseovers med destinationers headers och http-svar, pagerank, pagerank, pagerank (finns det någon som seriöst bryr sig om pagerank idag?) och små flaggor och skit som indikerade vart hostande servern stod i världen. Det fanns ingen som helst hejd

Idag använder jag i princip enbart följande verktyg, utan inbördes ordning.

  • Google Search Console (fd Webmaster Tools)
    Googles egna och dödligt bra verktyg för att se hur de indexerar en webbsida, göra rudimentära inställningar och få eventuella varningar om någonting skulle vara fara å färde. Det finns ingen anledning till att inte använda Search Console.
  • Google Analytics
    Googles gratisverktyg för hur avancerad webbplatsanalys som helst – det är bara fantasin och ens egna kompetens som sätter gränserna här, känns det som. Som innehavare av Google IQ-certifiering kan jag på pappret med Analytics rätt så bra.
  • Google Trender
    Hur trendar sökfraser? På gång eller fasas de ut? Det är aldrig dåligt att slänga en titt på kurvorna här i en större eller mer intrikat leverans.
  • Google Adwords Keyword planner
    Ett måste-verktyg vid sökordsanalys. Sökordsdata från Adwords är inte vetenskapligt korrekta och inte helt och fullt relevanta för sökmotoroptimering men det är nog så viktigt att som absolut minst ha en jäkligt bra hum om sökvolymer på sökord.
  • Google Pagespeed Insights
    Detta och flera liknande verktyg mäter sajters hastighet och ger konkreta tips om saker man kan göra för att ytterligare strömlinjeforma dem.
  • Statcounter
    Ett analysverktyg som till skillnad från Analytics låter en bryta ner trafik till enskilda besök och följa specifika IPn. Härtill får man alltid loss ISP-data + ofta företag från besökaren, vilket kan ge viss insikt i vilka som besöker en, exvis efter en kampanj. Utöver det står Statcounter för världens kanske bästa data rörande internetanvändning – teknik, enheter etc. Se gs.statcounter.com
  • Ahrefs
    En jättespännande text kommer
  • Majestic
    En jättespännande text kommer
  • Wincher
    En jättespännande text kommer
  • AWR
    En jättespännande text kommer
  • Screamig Frog
    En jättespännande text kommer
  • Diverse headercheckers
    En jättespännande text kommer
  • Panguin Tool
    En jättespännande text kommer

Härutöver finns det, påminner jag mig plötsligt, ett verktyg till som kanske är det allra viktigaste av dem alla och jag tror de flesta i branschen håller med mig:

  • Excel

Hej. Det är jag som är Rex Regeborg. Efter att under en väldans massa år ha jobbat med sökmotoroptimering och onlinestrategi för andra gör jag det idag och mellan varven i en lite mer egen regi (frilans). Du är just nu på sajten som jag höftat ihop om detta. Välkommen hit och läs gärna mer när du nu är här!