Ibland gör färre mer

Endimensionell sökmotoroptimering eller marknadsföring är båg – varför vill man attrahera människor en masse utan att på något vis på förhand veta om de som nås överhuvudtaget ingår i en föredragen målgrupp? Varför ska man exempelvis investera helvelusisk massa tid (och pengar) för att synas på det bredaste, tyngsta sökordet om man inte ens vet vad det ger – eller när man faktiskt till och med vet exakt vad det ger: skit och ingenting.

Jag har flera gånger och i olika projekt och leveranser talat för – och implementerat – ett något mer mångdimensionellt tänk gällande synlighet och marknadsföring; få färre att göra mer.

Jag har varit med om att byta ut sajt och plattform och i den processen helt tänka om vad gäller vad som är värt vad – och vad som är värt mest. Som en gång. Ungefär halva trafiken försvann direkt då nya plattformen inte var designad för att hävda sig bra på en del breda men likväl oviktiga sökord i det organiska söket. Halva trafiken. Det var tiotusentals besökare per månad.

Den organiska försäljningen gick upp 30% nästan direkt. Den nya plattformen hävdade sig långt bättre i söksegment där människan bakom sökningen satt med plånboken i hand. Målgruppen nåddes bättre, sajten kunde enklare besvara frågorna som ställdes och konverteringarna kom som ett direkt resultat av detta.

Har du råd att tacka nej till mer försäljning?

Hej. Det är jag som är Rex Regeborg. Efter att under en väldans massa år ha jobbat med sökmotoroptimering och onlinestrategi för andra gör jag det idag och mellan varven i en lite mer egen regi (frilans). Du är just nu på sajten som jag höftat ihop om detta. Välkommen hit och läs gärna mer när du nu är här!