Innan sökmotoroptimering

Vad behöver man veta lite mer om innan man drar igång med sökmotoroptimering?

För att maximera effekten av sin sökmotoroptimering bör man innan man drar igång ha utfört lite analyser. Saker man vill veta så mycket som möjligt om är exempelvis

  • Användarens/målgruppens sökbeteenden i segmentet/branschen
  • Sökvolymdata per olika synlighetsnivåer
  • Avstånd till konvertering(ar) i olika synlighetsnivåer
  • Värde per besök per sökterm

Kan inte din SEO-leverantör/konsult tillfredsställande besvara sådana frågor är han/hon en klåpare.

Alla kan synas på sökord.
Inte alla kan synas på rätt sökord.

Inte sällan tittar man sig blind på söktermerna som ser ut att kunna bjuda på tiotusentals träffar per månad men det är värt att veta att dessa söktermer inte alltid är de bästa ur affärsperspektiv. En bredare sökterm har inte sällan en lägre relevans och personen bakom den sökningen har längre till sin plånbok. Härtill bjuder breda söktermer på hårdare konkurrens och det tar både mer resurser och tid (=mer investering) i anspråk innan man kan börja förvänta sig resultat. Vägen till break even är längre, vägen till schyssta svarta siffror än något längre och ROI:n blir inte lattjo förrän en bra bit in.

En mer specifik synlighet, mer skräddarsydd och baserad på riktigt bra svar på analysfrågeställningarna ovan kan enklare skapas i små bortglömda gräddfiler som helt eller delvis matchar målgruppens konverterande sökbeteende. Med förhållandevis små medel (=låg investering) får man snabbt mycket god ROI och de svarta siffrorna, resultatet av pengamaskinen, kan man återinvestera i processen.

På sikt får man i princip vilket resultat man vill, med vilken bredd man vill, men projektet håller sig självinvesterande och betalar sig självt.

Författare: Rex

Lorem ipsum tenet Dolores. Tebax te start vetja.