Konverteringsoptimering (CRO)

konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering (CRO – Conversion Rate Optimization) är mer än bara SEO, det handlar om ett långt bredare strategiskt åtagande där såklart sökmotoroptimering kan vara en del av resultatet men i sig aldrig ett av verktygen.

Konverteringsoptimering syftar till att optimera konverteringar – att få dina besökare på webbplatsen eller dina befintliga kunder att göra mer än vad de gjort innan. Ett sätt att öka antalet konverteringar är att öka trafiken (endimensionell SEO) men det kan knappast kallas att konverteringsoptimera. Enda sättet att mäta en bättre konvertering är att ha koll på konverteringsandelen och se till att den ökar.

Tankeexperiment om konverteringsoptimering

Du har en butik på webben. Via olika kanaler drar den trafik. Vi säger 100 besök om dagen. 2% av dessa besök handlar. Genomsnittsordern är 1 000 kr.

Intäkt: 100 besök x 0,02 x 1 000 kr  = 2 000 kr / dag

Du vill sälja mer. Hur göra? Du testar att köpa sökmotoroptimering.
Du dubblar din trafik – ett helt okej resultat sett genom SEO-glasögon.

Intäkt: 200 besök x 0,02 x 1000 kr = 4 000 kr / dag.

Wow, tänker du. Varje gång du dubblar din trafik dubblar du din intäkt. Du går all in och alldeles strax planar de linjerna ut. Sökmotoroptimeringen ger inte fler besök, intäkten ökar därför inte och varje extra krona härav går ut till fakturan som din SEO-leverantör skickar varje månad.

Om du hade jobbat med konverteringsoptimering hade det kunnat se annorlunda ut.

ab-testingGenom att arbeta med design och andra lösningar på sajten som syftar till att underlätta köp, skapa merköp och uppköp samt att inte studsa i krångliga kassor etc ökas din avslutsfrekvens till 4%, på samma trafik och den genomsnittliga ordern ökar med 20%.

Intäkt: 100 besök x 0,04 x 1 200 kr = 4 800 kr / dag.

Wubba, tänker du, det här ser kul ut. Du kladdar på en smula SEO på den kakan, ökar trafiken med 100% och räknar igen.

Intäkt: 200 besök x 0,04 x 1 200 kr = 9 600 kr / dag.

Få först färre att göra mer innan du finner den stora vinsten i att nå fler.