På internet idag ser vi en ökad trend med spelifiering, det vill säga att man anpassar sin plattform efter element som är hämtade från spelvärlden. Exempel på detta är att inloggade användare får en avatar som kan gå upp i level om man fullföljer vissa uppdrag som finns inbyggda i sidornas system. Detta är något … Fortsätt läsa ”Den ökande trenden med spelifiering”
Kategori: Onlinestrategi
I kategorin ”Onlinestrategi” hamnar inlägg och artiklar som berör – ja, du gissade det! – just onlinestrategi. Onlinestrategi kan vara lite luddigt och diffust som term men syftar ytterst till en strategisk stringens / koherens i beslut, åtaganden och åtgärder där alla syftar till att maximera effekten och resultaten därav, efter att mål och värden såklart – och inom ramarna för samma onlinestrategi – definierats.
Konverteringsoptimering CRO
Konverteringsoptimering (CRO – Conversion Rate Optimization) är mer än bara SEO, det handlar om ett långt bredare strategiskt åtagande där såklart sökmotoroptimering kan vara en del av resultatet men i sig aldrig ett av verktygen. Konverteringsoptimering syftar till att optimera konverteringar – att få dina besökare på webbplatsen eller dina befintliga kunder att göra mer … Fortsätt läsa ”Konverteringsoptimering CRO”
Digital marknadsföring
”Digital marknadsföring” låter borderline cheesy med sitt svulstiga 90-talsord ”digital” som närmast för tankarna till det tidiga 90-talets bruk av ordet ”data”. Plötsligt skulle alla ”prata data” och typsnitten i frågan gjorde en tidsresa tjugo år bakåt i tiden och andades mer sextiotals-star trek än nittiotalsframåtanda. Hur som haver är digital marknadsföring likväl ett erkänt … Fortsätt läsa ”Digital marknadsföring”
Ibland gör färre mer
Endimensionell sökmotoroptimering eller marknadsföring är båg – varför vill man attrahera människor en masse utan att på något vis på förhand veta om de som nås överhuvudtaget ingår i en föredragen målgrupp? Varför ska man exempelvis investera helvelusisk massa tid (och pengar) för att synas på det bredaste, tyngsta sökordet om man inte ens vet … Fortsätt läsa ”Ibland gör färre mer”
Vem gör vad och varför?
Vem gör vad och varför på din webbplats? Vilken är din strategi och hur kan den överhuvudtaget mätas? Vad är ett bra resultat? Hur nås det? Hur nås ett än bättre? Vilken plattform ska du köra en e-handel på? Vilka är fördelarna? Vilka är nackdelarna? Vilka vill du nå? Hur når du dem bäst? Hur … Fortsätt läsa ”Vem gör vad och varför?”