Sökmotoroptimering / SEO

sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är inte bara att ranka bättre. Ökar inte en organisk  konverterande trafik så var sökmotoroptimeringen faktiskt bara trams

Sökmotoroptimering

Välkommen till min sida om sökmotoroptimering! Här berättar jag om sökmotoroptimering dels ur ett bredare och mer objektivt perspektiv och dels ur mitt personliga och subjektiva perspektiv.

Sökmotoroptimering kan sammanfattas

puff-sokmotoroptimeringSammanfattningsvis kan sökmotoroptimering sammanfattas rätt enkelt: Det handlar om att synas bättre på Google. Det finns givetvis fler sökmotorer än Google att ta viss hänsyn till men givet att

  1. Google iallafall på vår svenska marknad är den uteslutet största sökmotorn och
  2. de flesta metoder som fungerar bra i Google även premierar synlighet i andra sökmotorer

kan man tala om att optimera för Google. Google-optimering, om man så vill.

Att synas bättre kan innebära

Exempel på synlighet i en SERP
Exempel på synlighet i en SERP

Att synas bättre är ett vagt och brett begrepp och utan att definieras en smula säger det faktiskt ingenting. ”Att synas bättre” kan alltså innebära:

  • Att synas högre upp i sökresultatsidor för relevanta sökbegrepp
    • När någon letar efter din vara eller tjänst är chanserna genast större att denna person hittar dig.
  • Att synas med rätt information
    • Att synas med rätt information gör att chanserna blir långt större att någon inte bara hittar dig utan dessutom väljer dig. genom att hävda sig på rätt information sänker man konverteringströsklarna.
  • Att synas med fler dokument i fler sökningar
    • Många undersidor och/eller bilder som positionerar sig bra i olika sökningar kommer att rendera en större samlad trafik till din sida.

Att enbart positionera sig bra är ingen garant för affär. Att enbart ha bra, förtroendeingivande och säljande information är ingen garant för att bli hittad. Dessa måste samverka för att resultatet ska stavas SEO värd namnet.

Vad ger sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är en relativt långsam marknadsföringskanal som, rätt använd, är extremt prisvärd. Den organiska synlighetens klickfrekvenser går inte att köpa sig till med sponsrade länkar/AdWords och även om det gick skulle det kosta mer än SEO någonsin skulle göra. Att investera tid i- och lite marknadsföringsbudget på en aldrig så ökad organisk synlighet kommer betala sig, givet att den som utför SEO:n inte är en klåpare.

”Jag vet inte vad min sökmotoroptimering ger mig”

Har du hjälp med sökmotoroptimering idag utan att veta exakt vad den ger dig (utöver att någon en gång i månaden ringer dig och slår sig för bröstet över att ditten sökord positionerar sig på datten position) så har du ingen sökmotoroptimering. Du har en positioneringstjänst.

puff-onlinestrategiHar du sökmotoroptimering värd namnet vet du i varje given sekund exakt vad den ger dig. Det är absolut ingen raketvetenskap att resultatmäta sådant. Ett av världens bästa analysverktyg, Google Analytics, är helt gratis och tröskeln för att utläsa så pass rudimentär data är extremt låg.

Nu måste man som klient eller uppdragsgivare inte bo i sin Analytics, men den där SEO-konsulten som ringer borde prata minst lika mycket om faktiska resultat som om placeringar.

Resultat kan härledas till placeringar. Placeringar kan inte per automatik härledas till resultat.

Ger sökmotoroptimering dig mindre än vad du betalar för den?

Ja, då har du dålig sökmotoroptimering. Den är dålig. Punkt.

Så här jobbar jag med sökmotoroptimering

sopaSökmotoroptimering är för mig mer än att bara ranka lite bättre på en handfull utvalda sökord eller söktermer och under mina år i branschen har jag blivit näst intill allergisk mot det endimensionella tänk som väldigt ofta finns, både hos kravställaren/kunden och hos leverantören/konsulten. Det är alldeles för enkelt för alldeles för många att stirra sig blinda på breda söktermer som på grund av sin bredd och inte sin relevans behäftas med stora sökvolymer och det är minst lika lätt att tänka att bara för att man syns i dessa sökningar så kommer man automatiskt att gå som vinnaren ur striden. Ekvationen är dock inte så enkel.

Inhouse SEO eller sökmotorkonsult?

Vilket är bäst och när?

Min roll i mindre SEO-leveranser

I mindre projekt föredrar jag att jobba så här.

Min roll i större SEO-leveranser

I större projekt föredrar jag att jobba så här.

Kort och koncist om sökmotoroptimering

Så. Detta blir så att säga startsidan för ämnet sökmotoroptimering. Här kommer det att dyka upp ett par rader om det hela med tiden. Det kommer att passa som fisken i handsken på denna sidan, minsann. Målet är väl att denna sidan innan jag förväntar mig att börja ranka minsta lilla bör ha iallafall 25 000 tecken i en relevant och dessutom läsvärd text.

Kommande innehåll om sökmotoroptimering

Vad ska det vara för rader? Ja, lite snabbt förklarande och motiverande sådana. Svar på frågor om metodik, tankar, preferenser, garantier, filosofier och annat som kan vara intressant för en besökare av denna sidan att ögna genom.

seo-datanJag har en hel del tankar om sökmotoroptimering och dessutom en hel massa erfarenhet – jag kan SEO rätt bra, som jag tror att jag borde ha angivit i någon forumprofil när jag registrerade mig där en gång i tiden helt utan tanke på att  deltaga i communityt – SvSEO – svenska sökmotoroptimerare. Någon dag har jag tänkt åka på SEO-snack (de träffas ju mellan varven på samtal över öl och mat, någon gång ska man väl ha varit med) men jag har de senaste åren skjutit rätt effektivt på det. Familjeliv etc, du vet…

Undersidor – är det bra sökmotoroptimering?

Det kommer finnas lite undersidor också, med innehåll på. Undersidorna är inte såå mycket under i och med sajtens hyfsat platta struktur, men du förstår säkert hur jag menar. Än så länge hittar du följande undersidor (som ju ligger platt under root i detta ämnet).

Vem är jag att tala om sökmotoroptimering?

Så, vem är jag att tala om sökmotoroptimering? Vad kan jag om ämnet, egentligen? Här kommer jag skriva lite mer om mig och min relation till SEO och hur det kommer sig att jag trots allt faktiskt har iallafall lite kött på benen när jag tycker till.

Sökmotoroptimering är trams!

Ja. Sökmotoroptimering är trams. Sökmotoroptimering som behäftas med en aldrig så liten gnutta strategi och nykter analys däremot, det är då rakt inte trams. Att enbart mäta sin framgång i placeringar säger väldigt lite om kostnadseffektiviteten i marknadsföringsformen och ingen är imponerad av någon som rankar etta på ett svårt sökord utan att tjäna en spänn på att göra det.

Inre- och yttre optimering

Onpageoptimering och offpageoptimering – är det där ens begrepp som är giltiga så här år 2016? Att så här års ha en hemsida som överhuvudtaget behöver en massa tekniska åtgärder för att ha en chans att synas bra är rent av bedrövligt – det finns verkligen ingen god anledning till att inte ha en bra och sökmotorvänlig sajt redan från början.

Sökmotoroptimering förändras ständigt

frilans-sokmotoroptimering-seo-roiMed hundratals uppdateringar av sina rankingalgoritmer per år är Google allt annat än statiska i sin metodik och för att ha en chans måste man vara dynamisk själv med sin egen metodik. Här kommer jag nämna saker som faran med att lägga alla ägg i samma korg, tänka för endimensionellt eller slaviskt följa minsta lilla vink eller hint som google ger om justeringar och förändringar. För varje gång branschen ropat ”SEO är död!” har egentligen inget annat hänt än att sökmotoroptimering bara blivit ännu lite mer spännande, smartare och i viss mån enklare.

Vad krävs för god sökmotoroptimering?

Se fram emot rader om tid, resurser och relevans här. Det kommer även skrivas en och en annan rad om kärlek, för baske mig – kärlek behövs det också en hel del av.

Med det sagt…

Nu hinner jag inte knattra mer på denna sidan. Fick idag (2016-02-19) ett Go! på ett affärsförslag så jag tänker lägga tid på kund och uppdragsgivare hellre än att knattra vidare här på denna sidan.

Vi ses i sökresultaten!