Om man vill ha hjälp med grejer nu då?

”42 är väl ingen ålder” läser jag i mitt senaste inlägg. Jag är 44 nu. Man kan inte beskylla mig för att vara en flitig bloggare här iallafall. Det kan man inte.

Så? Vad har hänt sen senast då?

Min alldeles egna lilla sida här, denna här, innehåller en sedan dess uppdaterad CV. Perioden 2019-2022 blev en smula stökig, kan erkännas, med en kaostopp under 2021. Så kan det gå, om inte haspen är på!

Men öj, vad händer nu då?

Sedan ett år tillbaka arbetar jag med SEO. Igen. På byrå. I Stockholm. Fast remote. Från Rege Borg i Karlstad. Byrån jag hade glädjen att av en hygglig slump springa på är en mindre digitalbyrå, ~10 anställda, alla seniora i kompetens och enormt behjärtade som människor.

Ibland vet man inte vad man under alla år letat efter förrän man hittat det.

Great Nash är inte bajsnödiga. Nej, vi är inte det. Och jag älskar att det är så / inte är så. Klicka gärna in på oss och kika om där finns något vi kan hjälpa dig med, när du nu ändå är ute på Vilda Word Webben och klickar runt!

Men mer då? Vad vill du egentligen? Varför bloggar du?

Rex Regeborg, SEP-specialist på Webbyrån Galax i StockholmI dagarna lanserade vi ny hemsida för webbyrå-delen av digitalbyrån. Webbyrån går under namnet Galax / Galaxmedia och är en vansinnigt kompetens webbyrå i Stockholm, såklart med landet och världen som presumtivt upptagningsområde.

Galax bygger hundratals sidor i företrädesvis WordPress (En wordpressbyrå? I Stockholm? Whoa! Vad kommer härnäst?) och det är vi galet bra på. Andan är precis lika obajsnödig under den flaggen så är du minsta lilla på jakt efter en skön webbyrå som består av rakt genom bra folk så har du nu min helt opartiska rekommendation!

…men gubbe!

Ja, så är det. Bloggandet här må vara decimerat men när det sker är det ju givetvis en eller en annan synnerlig kvalitetslänk det faktiskt handlar om!Och då avses målet för länken, inte källan. Gudar ska veta att Regeborg.se totalt tappat det jämfört med när jag satt och lekte med sopen för egen dörr.

Det var tider det.

Nä.

Nähe.

42 är väl ingen ålder…

42 är en säker ålder.

Resan upp till 42, åldrarna 0-41, är man ju ung och har sålunda alla ungdomens förmånliga hälsoförutsättningar på sin sida. Man lär inte få brustna blodkärl i hjärnan, pumpen förutsätts pumpa på som vanligt, ett brutet ben eller köttsår läker inom kort av egen maskin och snubblar man omkull räcker det med att borsta av sig lite för att åter vara på språng. Typ.

42 är, som alla som läst Liftarens vet, svaret på Den Ultimata Frågan om Livet, Universum och Allting (problemet var mest att ingen riktigt visste vilken frågan egentligen var (läs böckerna för svar på det där)) och varande 42 år gammal är man sålunda, troligen, på någon kosmisk-själslig nivå immun mot nära på allt. Universum VILL att man är 42 så länge som möjligt, dock max 366 dagar.

Jag är 42. Mot slutet av våren är jag att bli 43. Då är jag inte längre immun.

När man inte längre är immun måste man börja bry sig lite igen. 2021 är/var sålunda året då jag börjar/de bry mig lite igen.

Det är nu januari. Början på slutet. Jag kommer sätta någon rad emellanåt om hur JAG gör för att skjuta slutet framför mig ett tag till, inte minst som jag vid årsskiftet var uppe på 100kg otränat plöfs och nosade. Lätt hänt då jag av de senaste 7 årens jobb utfört 6 av dem hemifrån, rätt nära kylskåpet.

Kort, än så länge:

  • Regelbunden träning (nästan varje dag)
  • Regelbunden fasta (IF nästan varje dag, längre fasta för att nå äkta ketos minst 1 ggn / mån)
  • Regelbundet friluftsliv (5-10 spartanska dagar och/eller nätter i skog)
  • Återtagen kontakt med Försvarsmakten (den förra rann ut i sanden iom en bukoperation då min tunntarm fick för sig att testa på livet utanför bukväggen, vilket rimmade illa med typ det mesta, men i synnerhet FMs uppdaterade och krav maga-baserade närstridsträning. Det är en sak att stå post och efter varning utöva verkanseld och en annan att börja slåss också. Krav Maga är dock kul. Tränade förr i världen.).
  • Regelbunden meditation (TM, CE-5, et al)
  • Iallafall inte onödigt onyttig kost (fördel med fasta är att man mellan dem kan stoppa i sig lite vad man vill. Man måste dock inte.)
  • Hjärngympa av olika slag, inkl träning i diverse ESP

Nu är det snart du och jag, Döden. Mano a mano. Må bäste man vinna.
Ja, jag vet att du vinner. Jag bjuder dock gärna på lite granna fight. För att jag kan. Och för att jag Vill.

”Gör vad du Vill, skall vara lagens hela.
Kärlek är Lagen. Kärlek under Vilja.”
Liber AL vel Legis

Anställa SEO person inhouse?

Funderar du på att anställa en SEO-person inhouse?

Mitt tips är att om du inte vet precis vad du gör (och med vem samt varför) – låt bli!

Anlita en frilansande SEO-kompetens!

Fördelarna med en SEO per frilans framför en anställd dito är många och man behöver inte vara världens bästa företagare för att se detta. För det första är ekonomin i det hela sannolikt mer kraftfull. Den sammantagna investeringen är överlag lägre än vid anställning och du slipper att ta investeringen för onboarding, sjukdagar, slappt slösurfande efter kaffet etc etc etc.

Som frilansande SEO-specialist redovisar jag slaviskt min arbetade tid ner till 0,1 timme (6 minuter). Jag testade förvisso en period att redovisa mindre tidblock än så men upptäckte att jag gick back på det, då jag nästan alltid arbetade mer åt kund än vad jag tog betalt för. Hur som. Inget ”per påbörjad timme”.

Vem är jag då? Varför är jag en bra SEO-frilansare?

Jag har 7 års erfarenhet från två av Sveriges större och mest namnkunniga byråer: Getupdated och Jajja. Här har jag jobbat som Special SEO Technician, Enterprise SEO Technician, SEO Specialist och Head of SEO.

Jag har 2 års erfarenhet som onlinestrateg från en liten tvåmannabyrå: Onlinestrategerna i Borås AB

Jag har 5 års erfarenhet som inhouse SEO, dels hos en större e-handel.

Jag har 5 års erfarenhet av frilansande SEO, dels som huvudleverantör av alla relaterade tjänster men även som underleverantör i webb- och reklambyråers namn.

Hör av dig, så kikar vi på hur jag kan hjälpa dig!

  • seo(a)regeborg.se
  • 0701 400 666

Samverkan hemmavid

”Ingen kan göra allt, men alla kan göra något”

Grannsamverkan Långtäppan utgår primärt från Facebook-gruppen med samma namn. I den är man välkommen givet att man man är

  1. Vuxen (18+) boende på Långtäppan

Detta kontrolleras vid varje ansökan / insläpp.

Besök: Grannsamverkan Långtäppan på Facebook, för samverkan, informationsutbyte och möjligheten att få fräsiga Grannsamverkan-klistermärken till ytterdörrar, fönster, förråd, garage, bil…

Denna sida skapas lite snabbt för att hjälpa sökmotorer att indexera (och ranka) en annan sida.  Nedan har saxats från den. Den länkas även underst. Målet är att kontrollera narrativet när någon söker i exvis Google.

Om Grannsamverkan Långtäppan

”Mota Olle i grind” är ett svenskt idiomatiskt uttryck med betydelsen att stoppa någon/något innan det gått för långt.

”Olle” är ett äldre namn för tjur. En tjur som tänker fly från sin hage bör man mota i grinden så att han inte kommer ut. Eller, som i det här fallet, innan det har gått för långt ta vara på den där Täppan som egentligen är rätt jäkla bra och bidra till att den förblir det.

Nåt rackarns försök till grannsamverkan alltså.

Mer information

Sedan vi hösten 2019 startade gruppen med just orden du läste i förra stycket har vi gått och blivit ca 150 medlemmar. Vi har kommunikation och visst utbyte med KBAB och bovärdar. Vi anordnar saker som städdagar, promenader i området mm med olika frekvens. Vid pågående skumheter (ovanligt) brukar medlemmar i grupp snabbt kunna vara på plats utomhus för att observera / störa.

På grund av pågående pandemi har de sista stegen avseende det polisiära samarbetet ännu inte tagits, men det kommer.

Se även: Grannsamverkan Långtäppan

Hej bloggen

Hej bloggen. Ikväll har jag satt upp en mindre beställningslösning i Google Forms. Varför har jag gjort det då? Jo, det är nämligen som så att det beställts ett par hundra klistermärken till Grannsamverkan Långtäppan som när de är tryckta ska ”beställas” av- och levereras till en del, men inte alla, grannar och i olika kvantiteter beroende på den grannens sug efter klistermärken. Så här i Corona-tider kan man ju inte bara be dem som vill ha att komma och ringa på & hämta, liksom. Därav ett formulär i Google Docs, som liksom i realtid spottar ur sig en plock-, pack- och leveranslista till de som kommer stå för just plock, pack och leverans. Typ. Och så fick jag öva på någon krånglig anpassad formel i G docs också. Yey.

Att jag överhuvudtaget skriver dessa rader om detta här beror enkom på att jag ville ha en anledning till att länka till Facebookgruppen lite, så att gruppen indexeras och rankar lite granna på sökningar efter just gruppnamnet. Även denna sidan, kanske.

Googlar man på det idag, hittar man skit och ingenting. Och det är ju dumt. Inte minst som vi strax kommer stripe:a (nåja) området med några hundra klistermärken.

Hur man skiljer mellan original casino slots och falska slots på nätet

När du engagerar dig i online spel kanske det värsta som kan hända dig är att bli lurad – allt från att oavsiktligt spela på skurk casinon till att satsa på falsk programvara. Och frågan är, finns det något sätt att skilja mellan riktiga, orginal online slots och falska slots? Och i så fall, vilka tecken ska du leta efter? Idag tittar vi på den här extremt viktiga frågan och delar med oss av tips till dig om hur du ska spela säkert.

Håll ögonen öppna för misstänkta tecken

För att börja med dom dåliga nyheterna först: Trots vad andra spelare kan hävda finns det inge säkert sätt att veta 100% om de online slots du spelar på är orginal eller falska. Med det sagt betyder det inte att du inte ska uppmärksamma varningsklockor och gå på magkänsla när du vill spela slots. Om det känns fel, undersök varför.

Det vi kan göra är att uppmärksamma vissa allmänna aspekter som kan tolkas som misstänkta tecken. Redo? Nu kör vi!

Spela på säkra och licensierade casinon

Detta är helt enkelt riktlinjer och detaljer som du bör vara uppmärksam på om något verkar konstigt. Ditt säkraste val är naturligtvis att spela på certifierade casinon i Sverige som har säkra och rättvisa onlinespel och ha ett certifikat för att bevisa det.Som tur är, har vi samlat alla här på vår sajt Casino HEX, så du behöver inte söka igenom hela webben!

Var uppmärksam på den inledande skärmuppladdningen när du ska spela 

Det här är ganska lätt att upptäcka. Om du har spelat ett spel hundratals, kanske till och med tusentals gånger, på en massa online casinon eller gratis slots kan du säkert märka om något är borta av den ursprungliga skärmuppladdningen. Så, om du ser en helt ny uppladdning som du aldrig sett tidigare, se detta som en varningsklocka.

Kontrollera spelautomaten och reglerna för spelautomaten

Ofta har falska online slots en annan uppsättning regler och andra vinsttabeller. Så, om du redan vet vad spelautomatens vinsttabell erbjuder och du märker någonting har ändrats i den version du spelar just nu, notera detta. Risken är att du har med ett falskt casino att göra.

Olika gameplay

Det är det lite svårare att sätta fingret på det, men igen, om du behärskar ett visst spel och du kan det utantill, bör du kunna uppfatta de subtila eller mindre subtila skillnaderna i gameplay också.

”Om du har behärskat en slot och du kan den utantill, bör du kunna uppfatta de subtila eller mindre subtila skillnaderna i gameplay också.”

Till exempel kommer en förfalskad Gonzo’s Quest slot att behöva fem scatters för att aktivera free spins, medan den riktiga Gonzo’s Quest free spins funktion aktiveras med endast tre scatters. Eller hur, NetEnt spelare?

Lågkvalitativa bilder och animationer

Dessutom kan piratkopierade spelautomater ibland till och med ha märkbart lägre kvalitet av grafik och animeringar. Så, om du tycker att sloten i fråga ser väsentligt sämre ut än förväntat (eller vad du vet), så har du din ledtråd där.

Kontrollera spel servrarna

Ett annat sätt att kontrollera äktheten i spelet du spelar är att kontrollera namnet på spelservern som används för speltransaktionerna. Tyvärr kommer de flesta spelleverantörer inte att låta dig göra det. Men man kan alltid försöka, eller hur?

Den ökande trenden med spelifiering

På internet idag ser vi en ökad trend med spelifiering, det vill säga att man anpassar sin plattform efter element som är hämtade från spelvärlden. Exempel på detta är att inloggade användare får en avatar som kan gå upp i level om man fullföljer vissa uppdrag som finns inbyggda i sidornas system. Detta är något som vi i den här artikeln tittar närmare på.

Exempel på aktörer som använder sig av spelifiering

Många språkintresserade har nog märkt av att det numera finns smidiga språktjänster som Duolingo och Drops, som ger en möjligheten att lära sig olika språk under spelliknande förhållanden. I Duolingo så skapar man en personlig och kan sedan låsa upp delar av ett språkträd med olika lektioner genom att klara av olika delmoment. När man övar ett delmoment så belönas man med en valuta, som kallar för lingots. Med dessa lingots kan man sedan låsa upp nya funktioner.

I den ökade konkurrensen bland spelbolag som fokuserar på casino- och betting har vi sett en liknande utveckling. Vissa innovativa aktörer har nämligen valt att utforma spelifierade plattformar där användaren kan låsa upp olika typer av bonusar och free spins, det vill säga kostnadsfria spelomgångar, genom att uppfylla olika uppdrag på sajten. I dagsläget finns det över 150 olika spelsajter på den svenska marknaden och den som vill jämföra dessa hittar pålitliga recensioner som utvärderar de olika aktörerna här.

Spelifiering är ingen nyhet

Till skillnad från vad de flesta tror är spelifiering ingen nyhet, utan grundkonceptet har funnits i skolvärlden sedan flera decennier tillbaka. På 1970-talet började dock idén kritiseras då man ansåg att spelifiering fick eleverna att drivas av yttre motivationer, som belöningar i form av poäng, istället för ett genuint intresse för att lära sig något. Detta argument är givetvis inte särskilt svårt att peta hål på. För det är knappast som så att alla som sätter höga betyg på proven har råpluggat för en själslig belöning. För många handlar det istället främst om att få tillräckligt bra betyg för att få ett välbetalt jobb. Så vad är skillnaden på en framtida monetär drivkraft och ett poängsystem så länge man lär sig vad som ska läras?

Spelifiering är tillbaka – på allvar

Kanske är det just ovanstående insikt som har fått moderna universitet att börja använda sig av spelifiering igen. I skolvärlden ser vi nämligen allt fler skolsystem som numera försöker motivera sina studenter med hjälp av “badges”. En badge fungerar som en medalj som användaren får när man lever upp till vissa krav eller integrerar med något i en viss utsträckning. Exempelvis genom att ha god närvaro på lektionerna eller göra quiz som är anpassade för en av kurserna man läser.

Att spelifiering numera används inom vissa universitet och i populära tjänster som Duolingo, Drops och börjat introduceras bland spelbolag talar givetvis för att metoden har stor potential för att bli stor på riktigt. Så länge det inte visar sig vara ännu en trendande metod som snart kommer att dö ut. För ett tag sedan såg vi exempelvis att arbetsmetoden pomodoro bli stor.

Tekniken delas upp i 6 stycken moment:

  1. Bestämma vilka arbetsuppgifter som ska göras.
  2. Sätta en timer på 25 minuter.
  3. Arbeta på arbetsuppgifterna (en åt gången)
  4. Sluta arbeta när klockan ringer och dra ett streck på ett papper.
  5. Om du har färre än 4 streck, ta en paus på 5 minuter och sedan tillbaka till steg 2.
  6. Om du har 4 streck så tar du en paus på 15-30 minuter och börjar sedan om från steg 1.

De flesta av oss kan nog hålla med om att alla arbetsmetoder är effektiva när man börjar med dem, sedan tappar man intresset för dem. Kanske kan spelifiering riskera detsamma. Att man initialt ser en ökad interaktion på ett universitet eller på en spelsida, för att sedan inse att användarna snart tappar intresset. Detta återstår att se.

SEO Karlstad – ett nätverk

För ett par dagar sedan nu skapade jag min första LinkedI-grupp någonsin. Den fick heta SEO Karlstad och tanken med den sammanfattades så fint i en handfull ord:

Vi träffs och trivs, nätverkar och utbytar.

Strax därefter skrev jag om det:

Så, vi drog igång gruppen SEO Karlstad under parollen ”Vi träffs och trivs, nätverkar och utbytar.” https://lnkd.in/dmHSdqF

Alla tre i stan som jobbar professionellt med SEO är redan med i gruppen.

Jag har gärna väldigt många fel i förra meningen. Snälla, bevisa att jag har fel.

Idag är vi 7 medlemmar och på torsdag i veckan som nu kommer har vi vår första lilla SEO-lunch. Fortfarande bara tre som jobbar professionellt med SEO.

Tanken är lika enkel som den egentligen är invecklad: det är bra för alla med goda relationer. Kunder, våra respektive företag och arbetsgivare, SEO-branschen i stort (stort och stort, men lokalt iallafall).

I min förra stad, Borås, hade vi på några dagar potentiellt varit två-tre dussin SEO:are i en sådan grupp. På gott och ont. Vi var många. Omöjligt många. Branschen var egentligen mättad, gånger tre.

Jag påminns här återigen om Karlstads kvaliteter. Hon är väldigt oskuldsfull, staden. Hon har en rik historia som innehåller väldigt mycket, statyer runt om skvallrar om denna. Ännu så länge är dock saker som e-handel och internetmarknadsföring inte en del av den. Men det börjar bli. Fler och fler byråer börjar göra sig namn utomsocknes och nån större utvecklare av e-handelssystem (Askås) har sedan en tid öppnat kontor här ”för att finnas i stan”. Tidigare fanns de enbart på plats i Säffle och handen på hjärtat, kan man ha en värre uppförsbacke vid nyrekrytering än så?

I ganska hög grad bygger företag i Karlstad, som Askås nämnda ovan, lösningar åt andra men historiskt har det varit folk på andra håll (Göteborg, Borås, Stockholm) som hjälpt till med synligheten och marknadsföringen online. Det för att de stora drakarna i princip helt ägde marknaden oh de stora drakarna fanns just här.

Men det sker nu ett skifte, spår jag. Ett skifte som det är vansinnigt att vara en del av. Och bidra till. Och först ut är en god plattform för bibehållna goda relationer. För nuet och för framtiden.

SEO i Karlstad

Karlstad

Se så vacker hon är, Karlstad. Grönska och vatten ständigt smekta av solens strålar. Det är, kan jag som inflyttad intyga, ingen slump att stadens logotype är en sol. Solen lyser rätt mycket här. Antalet soldagar är fler här än på andra ställen.

Med Ca 88 000 invånare (SCB) är det något färre här än i Borås (105 000 (SCB)). Ytan är dock lätt den dubbla, inte minst tack vare det vackra vattnet (Klarälvens klassiska korvsjödelta).

Det faktum att Karlstad är storstaden/residensstaden innebär att folk åker HIT istället för att, som i Borås, åka BORT. Detta skapar ett utbud tiofalt.

Mysighetsfaktorn är tveklöst faktor hundra

Kan vara en av Sveriges – objektivt – finaste städer, med minst lika många soldagar som Borås har regndagar. Och då har Borås tredje flest tätortsregndagar i Sverige.

Att lämna Borås för Karlstad är bland det klokaste jag gjort i mitt liv

Så skrev jag någonstans i samband med flytten hit och i flytten såg jag dessutom fram emot att professionellt sadla om och byta bransch helt och hållet. Inte för att jag var trött på att leverera SEO / sökmotoroptimering, CRO och liknande tjänster utan snarare för att jag såg fram emot att fortbilda mig, nylära mig och utmanas av nya äventyr och spännande utmaningar.

Det bidde SEO ändå…

Det gick som det gick med det där, som vi märkt. Jag vände branschen ryggen men den sprang i kapp mig och knackade mig lite vänligt på ryggen och kom med skamliga förslag. Och här är jag nu. I branschen. Karlstad. Sökmotoroptimering i Karlstad. Sökmotoroptimering från Karlstad. SEO en vända till. Jodåsåatt.

seo-datanNär branschen kom ikapp mig och knackade mig på ryggen med sina förslag vände jag mig om. Men jag hade mina motkrav. De motkrav jag ställde handlade om saker som arbetstider, frihet och förmåner.

Sålunda arbetar jag med SEO hemifrån. Jag är 50% egenanställd. Jag kommer och går precis hur jag vill (nåja, håller det inom kontorstider) i alla mina leveranser och jag vägrar lägga all min tid på jobb – merparten av min tid går åt till att vara ledig och idka fritid.

Arbete ska bekosta livet, inte ske på bekostnad av livet. Och jag är idag, här där jag sitter i mitt hemmakontor i Karlstad och levererar sökmotoroptimering, i den angenäma positionen att sällan behöva arbeta mer än fyra-fem timmar om dagen.

Det gick ju och blev rätt bra, det här.

Min hjälp med din SEO i/från Karlstad

För att få min hjälp med din SEO / sökmotoroptimering i- eller från Karlstad är det inte svårare än att du kontaktar mig så pratar vi mer om det, dina behov, dina mål och min förmåga att nå dem med en optimal ROI 🙂

Nu när

Nu när min lilla domän regeborg.se inte längre är att handla om sökmotoroptimering tänkte jag eventuellt och kanske att jag någon gång ibland ska skriva någon form av rad eller nåt. Lite som en loggbok. På webben. Jag kallar konceptet Web Log. Fast förkortar det i tal till ”Blog”.

Tänker att det är lite catchy, kanske det går och blir något av det?

GDPR och SEO

Att vi sedan 2018 har en ny dataskyddsförordning har kanske inte undgått någon. Den trädde i kraft 25 maj 2018 och ersatte den gamla personuppgiftslagen, kallad PUL. Dataskyddsförordningen, eller GDPR som den är mer känd, var en nödvändig lagändring för att kunna skydda privatpersoner och deras personuppgifter vid användning av internet. För internetanvändare har kanske den största skillnader blivit att man numera behöver klicka ok till två saker första gången man besöker en webbplats, att man godkänner cookies och lagring av personuppgifter. Men hur ser det ut för dem som jobbar med datorer och internet på en daglig basis, hur har deras arbete påverkats? Här ska vi ta en lite närmare titt på hur arbetet med SEO har påverkats av GDPR.

Känsliga uppgifter

GDPR har så klart haft en stor inverkan på företag som hanterar kunddata som inkluderar betalkortsnummer och andra känsliga uppgifter. Ett exempel är den skandinaviska banken Nordea som har en ny speciell policy för dataskydd. Ett annat exempel är aktörer inom onlinespel som till exempel PokerStars Casino som har en speciell sektion på sin hemsida som berör GDPR och hur det påverkar deras kunder. Även till exempel forum och bloggar kan beröras av GDPR. Speciellt forum behöver samla in uppgifter om sina användare och bloggare kanske har en mejllista som deras följare skriver in sig på. Då måste de också informeras om att uppgifter lagras.

Gäller hela EU

Den här förordningen togs fram av EU och gäller inom hela Europa. Förkortningen står för General Data Protection Regulation och den togs fram för att skydda fysiska personer från att företag ska lagra uppgifter om dem utan rättslig grund. Med rättslig grund kan menas utan samtycke och därav den där lilla rutan med ”ok” att klicka i när du surfar in på en webbsajt. Då godkänner du att den sajten lagrar relevanta uppgifter om dig. Undantag från förordningen är myndigheter som behöver lagra personuppgifter för att kunna vidhålla lagar och regler. Du kan till exempel inte neka Skatteverket att lagra uppgifter om dig. Då detta är en förordning blev den automatiskt gällande i alla EU-länder samtidigt och den ställer sig över de nationella lagar som gällde tidigare.

Types_of_Social_Media

Påverkan

Så hur påverkas arbetet med SEO av denna nya förordning? SEO har ju inte mycket att göra med att lagra uppgifter om de enskilda användarna utan mer om att analysera hur de använder webbsajten och hur de använder internet. Kan dessa lagrade data bryta mot GDPR? En sak som har påverkas av GDPR är användningen av Google Analytics som är ett vanligt arbetsverktyg i branschen. Utan insamlade data om hur många som använder ett visst sökord eller vilken trafik en webbsajt har är det svårt att mäta trafik och effekten av sitt arbete med SEO. Uppgifterna behövs även för att kunna lägga upp strategier för sitt SEO-arbete.

Är du en av dem som samlar in mycket statistik så kan du se GDPR som en anledning till att regelbundet städa och uppdatera dina register. Enligt GDPR ska det finnas laglig grund till att lagra uppgifter, har du det inte och upptäcker att du sitter på uppgifter du egentligen inte behöver så är det bäst att radera dessa. Många som jobbar med SEO har en förmåga att samla på sig mer än de hinner analysera och då är det bra att städa ur sina register emellanåt så man inte riskerar att bryta mot GDPR. Du ska hela tiden se till att du samlar in och lagrar minimalt med data och om du lagrar personuppgifter måste du ha ett godkännande först.

Många fördelar

Så finns det då några fördelar med denna GDPR? Jo, faktiskt, för dig som jobbar med SEO kan det finnas flera fördelar. En är att det nu finns ett behov av en extra sida på alla sajter med information om GDPR. Som ni vet så är allt kvalitativt innehåll bra för SEO. Det blir dessutom möjligt att länka till denna särskilda GDPR-sida från sajtens alla andra sidor, för att upplysa om sajtens GDPR-policy. Det är också bra att ha en sida på sajten som handlar om GDPR som det går att länka till från andra artiklar i SEO-syfte. En nackdel kan vara de som vill förbättra sajtens SEO genom att lägga till en forumsektion. Det är då viktigt att undvika att lagra onödiga uppgifter om forumanvändarna och de måste även informeras om att det lagras uppgifter om dem.

De bästa strategierna för att lyckas med ditt SEO-arbete

Internet är idag ett självklart inslag i miljoner liv på en daglig basis. De flesta av oss använder nätet på ett så pass omfattande och regelbundet sätt att vi troligen inte ens reflekterar över hur vi bokade flygresor, höll kontakten med vänner, läste nyheter eller köpte och sålde saker på annons innan. Enligt rapporten ”Svenskarna och internet” som togs fram under 2018 har nästan samtliga svenskar, i exakta siffror 98 %, tillgång till internet hemma och nio av tio har en smartphone. Med en så pass liten andel av Sveriges befolkning som inte använder nätet alls delas resten av surfarna in mellan storanvändare och sällananvändare. Såväl användningen av nätet som användningen av olika tjänster på nätet närmar sig 100 procent, oavsett om det gäller unga upp till 25 som kollar Youtube, barnfamiljer som använder sig av e-handel, studenter som googlar i researchändamål, eller entusiaster som spelar poker online på olika pokersajter.

Internet inom affärssektorn

Nätet har inte bara haft ett enormt genomslag i den personliga sfären utan även revolutionerat affärslivet och påverkat hur företag bedriver sina verksamheter digitalt. Oavsett bransch vet de flesta företagare om att en hemsida är A och O för att marknadsföra sina produkter och tjänster och nå ut till kunder oavsett om det gäller leksaker, fonder, inredning eller poker online. En väl uppbyggd och användarvänlig hemsida som är anpassad till det du försöker att sälja stärker ditt varumärke och innebär dessutom att du är tillgänglig dygnet runt. Dina kunder hittar dig helt enkelt lättare om de kan få åtkomst till dig digitalt, då internet är ett av de främsta sätten att söka efter tips, råd och recensioner från andra för att hitta allt från bostad, resor, bilar, skönhetsprodukter och hushållsnära tjänster. Mot nämnda bakgrund är det inte bara din hemsidas design, funktioner och matnyttiga innehåll som är viktigt att lägga krut på utan även ditt koncentrerade SEO-arbete.

Vad är SEO

I den här artikeln talar vi om vad SEO går ut på och om de bästa strategierna för att lyckas med just ditt SEO-arbete.

SEO (Search Engine Optimization), eller sökmotoroptimering som det kallas på svenska, är kort och gott ett system eller en metod som går ut på att locka trafik till din hemsida genom att hamna högt upp i sökmotorers (som exempelvis Google) sökresultat utan att behöva betala för varje klick. SEO är ett väldigt strategiskt inriktat område som inledningsvis kan te sig utmanande för nybörjare som saknar grundläggande vägledning och riktlinjer. I detta avseende kan det jämföras med strategiska spel som poker där en guide i pokerspel för att sätta sig in i de komplexa regler som måste bemästras för framgång i allt från Texas holdem till Omaha hi-lo kan behövas.

SEO innebär möjligheter och utmaningar

2

Målet med SEO är att öka trafiken till din hemsida och vidare ständigt arbeta för att behålla befintlig trafik. Som ett led i detta måste du som företagare känna din målgrupp och anpassa din hemsida och dess innehåll till vad sådan målgrupp kan tänkas söka efter, samtidigt som du lever upp till sökmotorernas tekniska krav. Över 4,5 miljarder sökningar äger rum på Google varje dag, 94,95% av de som söker klickar på organiska sökresultat (det vill säga resultat som tas fram av själva sökmotorn till skillnad från sponsrade länkar och reklam som tas fram av andra program baserat på vad användaren sökt på innan och information som innehas om sådan användare), och SEO-branschens uppskattade värde uppgick till cirka 72 miljarder USD under 2018. Statistiken pekar såväl på de enorma möjligheterna till ökade intäkter och hög avkastning som ett lyckosamt SEO-arbete innebär om utfört på rätt sätt, som de utmaningar som bolag står för idag vad gäller att synas och sticka ut i en digital miljö med ett sådant enormt överflöd av innehåll.

Innan du lägger upp din SEO-taktik bör du grundligt sätta dig in i din verksamhet, dess målgrupp, befintliga situation och faktiska behov. Hur ser din webbsida ut – är den utformad på ett optimalt sätt redan eller kan den behöva justeras för att rimma bättre med din verksamhet? Vilken typ av bransch är du verksam i och vilka är dina främsta konkurrenter? Det säger sig självt att en e-handelssajt för kläder och skor kommer att skilja sig från en privat tandläkarkliniks webbsida. Urskilj de demografiska grupper som är intressanta för dig att erbjuda dina varor och tjänster till – vilka åldersgrupper tillhör de, finns de lokalt eller globalt?

Fundera sedan över dina mål, vill du öka på försäljningen och därmed intäkterna eller snarare skapa ett intresse och en hype för det du erbjuder i varumärkesbyggande- eller brandingsyfte?

Praktiska åtgärder i SEO-arbetet

När kartläggningen av din faktiska situation och framtida målsättning är gjord är det enklare att i ett andra steg börja fundera på relevanta nyckelord – det vill säga att förflytta dig till den mer praktiska fasen av SEO-arbetet. Låtsas som att du är din genomsnittskund, vilka problem kan han eller hon tänkas vilja lösa med hjälp av din produkt eller tjänst, och vad kommer de troligen att knappa in i sin sökmotor där hemma för att nå dit? En kund som letar efter vinterdäck i sin bil kan exempelvis antas vara intresserad av säkerhetsaspekter, börja sök brett och högt och lågt för att få koll på vilka sajter som poppar upp när du knappar in vissa ord.

När du väl identifierat relevanta nyckelord måste du skapa ett högkvalitativt innehåll som matchar detta. Det räcker inte bara med att starta en blogg och strössla lite nyckelord här och där. Du måste skapa innehåll som är värdefullt för just din kund och som är anpassat till de funderingar, önskningar eller behov som han eller hon kan komma att ha. Försök även att variera ditt innehåll såväl gällande storlek som form. Varva kortare inlägg med längre referenser till relevanta studier eller undersökningar, och skriftliga texter med rörligt innehåll såsom videoklipp.

Fundera på om en expert är nödvändig eller inte

Avslutningsvis bör du tänka på att göra dina rubriker så intressanta och klickvänliga som möjligt för att sticka ut. Den genomsnittlige internetanvändaren sägs ha en koncentrationsförmåga på ungefär 8 sekunder vilket innebär att humoristiska, unika eller ibland till och med sensationslystna rubriker kan få betydligt fler visningar än mer traditionella slätstrukna sådana.

Det finns givetvis en myriad av ytterligare parametrar och faktorer att ha i åtanke innan du inleder ditt SEO-arbete som inte ryms i denna artikel. Anlitande av en SEO-expert som är specialiserad på sökordsoptimering kan därför vara en väl värd investering om du har en budget avsatt för detta. Annars rekommenderar vi att du helt enkelt kavlar upp ärmarna, börjar göra egen research och genom ”trial-and-error”-metoden testar vad som fungerar och inte fungerar för just ditt företag.

Rankingrapport – hur syns du egentligen?

Hur rankar din webbsida på sina sökord?

puff-sokmotoroptimeringHur syns din webbsida i Googlesökningarna du är så beroende av? Tror du utan att egentligen veta? Har du koll på en handfull viktiga ord men saknar kontroll över en stor del relaterade men likväl potentiellt konverterande sökord vilka, om de syntes, sammantaget skulle ge dig mer affärer än  din handfull breda sökord?
Vet du? Härligt! Om inte, läs vidare – detta kan vara tjänsten för dig!

Enkel tjänst för rankingrapport

Regeborg SEO erbjuder en enkel tjänst för rapportering av ranking. Tillsammans sätter vi lite snabbt ihop en lista över vilka sökord och sökfraser du vill ha i din rankingrapport och därefter levereras den till din epostlåda med jämna intervaller.

Vad ingår i Rankingrapport

I den lilla tjänsten Rankingrapport ingår inte värst mycket mer än just en rankingkontroll och en rankingrapport men det kan dock drygas ut uytterligare efter behov och vilja:

  • Upp till 200 sökord och sökfraser för daglig rankingkontroll
    • Om du vill hjälper jag gärna till och plockar fram sökord som kan vara trevliga att ha koll på. Sökord från olika nivåer på sajten och behäftade med olika konverteringsbeteenden.
  • Rankingrapport i mailen varje vecka, varannan vecka eller varje månad
    • Om du vill kan rapporten muntligt följas upp och stämmas med överenskommet intervall för att dryga ut den med saker som analyser, åtgärdsförslag, tips och idéer.

Vem passar Rankingrapport?

Rankingrapport passar lite extra bra för dig som själv och kanske i lite halvfart pysslar med din SEO för din webbplats. Du har en rätt bra bild över vad du vill synas på och vill veta hur det går med det, inte minst som du själv mellan varven implementerar lite åtgärder som du vill kunna följa upp. Du kan också tänka dig att få iallafall lite hjälp med att fånga upp och resultatmäta några kompletterande sökbeteenden som du kanske inte tänkt på själv.

Vad kostar en Rankingrapport?

För detta tänker jag oblygt fakturera dig ungefär en hundring i månaden. Det kan så klart bli mer, inte minst om vi tar en tvåtimmars telefonare varje vecka också eller om du utöver rankingkontroll och rankingrapport dessutom önskar min hjälp med analyser, åtgärder och mer reguljär sökmotoroptimering av din webbplats.

Skaffa Rankingrapport – hur?

Enkelt. Sätt en kontakt med mig – mail eller telefon – så fixar vi det ögonaböj.

telefon mail

Frilans sökmotoroptimering

Tryckte du din egen telefonkatalog på Eniro- eller Lokaldelen-tiden? Inte? Varför ska du då göra din egen sökmotoroptimering idag?

OBS! Jag tar inte SEO-uppdrag i egen frilansregi längre men jag hjälper dig gärna i egenskap av SEO-specialist på Great Nash. Kontakta oss! 🙂

Nedan text är apagammal och saker i den stämmer inte längre:

Rex som sökmotorkonsult

Utöver att som så många andra vara anställd (jag jobbar som SEO Manager åt en större svensk e-handel) verkar jag även som konsult inom sökmotoroptimering och onlinestrategi. Formerna jag föredrar för detta är frilans.

Varför frilansande SEO-konsult?

Det finns många fördelar med att anlita en frilansare till dina sökmotoroptimeringsbehov. Några av dem som jag ser till att hålla mot kund är

  1. Låga kostnader
    Jag fakturerar per arbetad timme och jag är så  trygg i min kompetens och effektivitet att timpriset (ofta) är ett av de lägre du kan finna i branschen. (Obs: Beroende  på övrig arbetsbelastning blir dock kvarvarande lediga och arbetsfria timmar dyrare för någon att köpa. Det är alltså i viss mån tillgång och efterfrågan som styr en hel del).
  2. Inga krångliga avtal
    Vi avtalar vad som gäller för just oss och i en eventuell löpande leverans har jag inga uppsägningstider. I samma stund som du inte längre behöver min hjälp kan jag sluta leverera tid. På sekunden, om så efterfrågas.
  3. Kontroll och transparens
    Jag redovisar all arbetad tid minutiöst, dels för att själv hålla koll på vad jag gjort (dokumentation) och dels för att du ska veta exakt vad du betalar för. Det ger dig i princip bättre koll på mig än vad du skulle ha haft på en anställd som satt hos dig för att göra samma saker. Det ger dessutom mig tryggheten i att tåla att få leveransen ifrågasatt, om så skulle ske. Ytterst borgar det dock för kvalitet i leveransen, och det tjänar vi båda två på.
  4. Skatter och sociala avgifter
    Jag löser alla skatter och sociala avgifter. Då jag hellre lägger min tid på att jobba än på att trixa med pappersarbete kör jag ingen egen firma utan fakturerar via ett egenanställningsföretag (Cool Company) som i sin tur har auktoriserade redovisningskonsulter samt KPMG med på tåget. Allting går vitt och lagligt till, helt enligt regelboken.
    Detta innebär även att obetalda och kanske obetydliga fakturor från lilla mig drivs in av stora stygga Intrum Justitia, efter sedvanligt påminnelseförfarande.

Hursom!

Genom att anlita mig som frilansande SEO-konsult maximerar du nyttan i din investering och fastnar inte i krångliga avtal eller långa uppsägningstider.

Nu börjar vi!

sökmotoroptimeringKontakta mig så går vi gemensamt genom dina behov och ambitioner.  Tillsammans definierar vi en målbild och jag berättar vad jag kan göra för att nå dit samt vilka resurser (oftast bara tid) detta skulle förväntas ta i anspråk.

Skulle dina behov och ambitioner inte låta sig matchas med min kompetens eller mina resurser så har jag för vana att rekommendera någon annan – någon i branschen som jag utifrån vad jag tror mig veta om dem anser vara en god match för dig och den du söker.

Sökmotoroptimering utan bindningstid

Visst vore det rätt trevligt att kunna prova på sökmotoroptimering utan att riskera att fastna i massa krångliga och långa avtal? Många av branschens stora drakar binder mer än gärna och helt utan att skämmas upp sina kunder inte bara månads- och kvartalsvis utan ibland dessutom årsvis och det är ju inte helt lattjo för den som lite nyfiket vill prova på sökmotoroptimering för att kunna utvärdera om det är någonting att ha.

Varför prova på sökmotoroptimering?

  • puff-sokmotoroptimeringDu har inte testat på sökmotoroptimering innan och vill nu ta reda på om det kanske kan vara någonting att satsa på trots allt?
  • Budgeten är begränsad och den tillåter inte att längre och kostsamma avtal skrivs under, allra minst när man inte på förhand kan veta så mycket om hur det kommer att gå.
  • Du vill känna dig för, utveckla din SEO lite långsammare och mer kontrollerat, i jakt på en lönsamhet där vinster återinvesteras i processen (superbt ROI)
  • Du har blivit bränd av tidigare leverantör som lovade vitt och brett men inte höll vad de lovade. Däremot var de duktiga på att ta betalt. Ni vill du prova lite försiktigt och låta ett fortroende växa fram lika organiskt som trafiken du vill ha från Google.

Inga bindningstider eller uppsägningstider

lankarSom frilansande SEO-konsult levererar jag utan bindningstider och bland mina USP:er syns exempelvis

  • Låga kostnader
  • Inga krångliga avtal
  • Inga bindningstider eller uppsägningstider
  • Kontroll och transparens

Läs mer om detta på sidan som handlar om just min frilansleverans, där jag berättar mer om att leverera just sökmotoroptimering och dito relaterade tjänster helt utan bindningstider eller uppsägningstider.

Snabba sätt att prova Regeborg SEO

seo-datanDe två i särklass snabbaste sätten att prova lite sökmotoroptiemring av mig, Rex Regeborg (det är jag som är Regeborg SEO) är att först sätta en snabb kontakt och därefter köpa antingen en konsulttimme eller två ELLER att prova en enkel SEO Kickstart. var dock medveten om att skillnad mellan dessa två alternativ finns och den ligger i det faktum att en Kickstart är en renodlad leveransmodell – här ingår ingen direkt bollplanksfunktion, ingen samtalstid eller övrigt konsultande. Det är en snabb och specifik insats med ofta kirurgisk precision.

trasig-lankFör att rättvis prova på en mer löpande sökmotoroptimering rekommenderas du att välja någon konsulttimme. Upplever du att du gillar modellen min tid levereras efter kommer ingen att hindra dig från att fortsätta. Och gillar du inte mina modeller för leverans, kommunikation och rapportering så bryter vi lika plötsligt som vi började – helt utan uppsägningstider eller bindningstider (levererad tid kommer dock alltid att faktureras).

Nytt visitkort

Ganska nyligen skrev jag om att man när man inte har någon arbetsgivare som gör det åt en minsann får göra det själv – trycka visitkort. Jag skrev också i den posten att jag mer eller mindre ångrade två-tre saker direkt med den första batchen.

Det handlade om att titeln trots allt blev lite fånig och så hade det ju varit läckert med relieftryck, tänkte jag.
När jag ändå satt och funderade tyckte jag att den allmänna designen var lite slapp och layouten allmänt obalanserad. Och så kan man ju inte ha det, så jag tryckte upp en ny omgång, med en handfull förändringar som föll mig i smaken. Väl i farten ett lite annat papper och någon annan ytbehandling dessutom.

Jodå så att. Sökmotoroptimering är serious business.

Ställa mig en fråga?

Undrar du någonting om sökmotoroptimering, livet, universum eller allting? Är du inte nöjd med att bara få svaret 42 på dina sådana frågor? Då har du kommit rätt, tror jag.

På denna sida kan du, via kommentarsfältet nedan, ställa en mig en fråga. Din fråga kan handla om i princip vad som helst även om sökmotoroptimering som ämne är vagt antytt brukligt. Frågor med tillhörande svar publiceras oblygt, dels här och och dels eventuellt i fristående artiklar.

För att få en fråga besvarad krävas dock lite av dig och den

  • Frågan är mestadels vettig och inte rakt genom tramsig och/eller irrelevant.
  • Frågan är någorlunda enkel och kan besvaras relativt snabbt – den kräva inte timtal av research eller avancerade presentationsmodeller i svaret.
  • Du är en iallafall inte helt anonym frågeställare. Helst står du bakom din fråga med ditt riktiga namn, liksom jag står bakom svaret med mitt.

Ställ en fråga om tex sökmotoroptimering:

Numera SEO-certifierad

Pineberry, en rätt trevlig aktörer i branschen har knåpat ihop en tjänst för SEO-certifiering.

Svensk SEO är lite (rätt mycket) en klubb för inbördes beundran och en sådan här rätt rejält branschintern ”hittepå-certifiering” är ju kanske inte gudomligt mycket värd eller tung i några skarpa sammanhang. Tjänsten ploppade dock upp i mitt nyhetsflöde och min nyfikenhet vann till sist (rätt raskt).

xseocert-png-pagespeed-ic-ewb55julfbTesta dina egna SEO-kunskaper och få dig en SEO-certifiering du också? Inom 40 minuter ska 80 frågor besvaras och de varierar väldigt i komposition – från ren och skär SEO-allmänbildning till smått tekniskt finlir via omvägen förbi (för egentlig SEO rätt irrelevant) CR/CPA-huvudräkning. Du hittar tjänsten på seocert.se

Och grattis, Pineberry, till ett snixigt litet länkbete!