Blogginlägg på Regeborg.se

SEO Kickstart

En enkel men effektiv sökmotoroptimeringstjänst som jag tillhandahåller på frilans är den som jag kallar för SEO Kickstart. SEO Kickstart syftar till att gör en snabb, tidsbegränsad insats med kirurgisk precision. Enkel men effektiv. Ovan syns en placeringsgraf från en sådan leverans.

I placeringsgrafen syns placeringarna för denna kundens tre viktigaste sökfraser. Kunden har, som du kan gissa av ursprungsranking, inte direkt jobbat med sökmotoroptimering tidigare. Det enda som fanns på världskartan var företagets egna bolagsnamn och det som plats nummer 5 i sökresultatet.

Jag gjorde två insatser, markerade ovan, dygnet före påvisad effekt. En initial åtgärd och en andra uppföljande åtgärd för att den senare sökfrasen inte fångades upp av den initiala åtgärden.

Vad ingår i en SEO Kickstart?

I den kickstarttjänst jag vanligtvis levererar (relativt SEO-oerfarna sajter på en WordPressplattform) har jag packat in följande saker

  • Installation och verifiering av Google Search Console på kundmail
    • Rudimentära inställningar på Search Console
      • Domänvariantkanonisering
      • Språkversion
      • Sitemaps
      • Backlinkgenomgång + ev städning vid behov (disavow)
      • Ursprungsläge i Sökanalys (IMPs, Klick, CTR samt Genonsmittlig Position för desktop kontra mobilt sök)
  • Installation av Google Analytics på kundmail
    • Dokumentation av nuläge (Organisk söktrafik, eventuell målomvandling/ehandel)
  • En liten handfull smarta plugins som jag gillar att jobba med
    • Sitemaphantering, sidor i RSS, enkla 301-redirects, ibland Yoast SEO, ibland ngt annat)
  • Basal onpage
    • Sidtitlar, rubriker, internlänkning, rudimentära inställningar i WP och robots.txt ses till så att de är på banan.
  • En blygsam handfull relevanta tillbakalänkar med söktermsrelevans
    • Här jobbar jag med aggregering av feed, någon katalogtjänst, någon artikeltjänst och så eventuellt en blygsam men informativ satellitlösning. Allt är whitehat och det som skapas är kvalitativt och tål granskning.
  • Det är nog allt, som jag kommer på nu…

Vem behöver en SEO Kickstart?

Vare sig du är helt ny på webben med din hemsida eller om du funnits med ett tag och därtill redan haft och/eller har pågående sökmotoroptimering så kan denna kickstart vara någonting för dig. Givet vad du får för pengen/tiden är det kostnadseffektivt. I den händelse du redan har onpage och liknande fullgott på banan kan tiden användas till att skapa någon relevant tillbakalänk extra. Summa summarum får du väldigt mycket för timmen du betalar för.

Varför en SEO Kickstart?

Är du slutkunden så är detta en kostnadseffektiv boost av sökmotoroptimering och sökmotorvänlighet till din sajt, en boost som aldrig kommer sluta att gynna dig – även om den troligtvis inte räcker hela vägen fram (se exemplet ovan). Kickstarten bevisar att SEO fungerar och du får en chans att mäta effekten av en sådan investering utan att knyta upp dig i lång, svåra och dyra avtal med en annan leverantör.

Är du en byrå som önskar underleverans av denna tjänst kan du se det lite som ovan: ett kostnadseffektivt sätt att förse din slutkund med mätbara resultat av SEO, ett proof of concept, och däri skapa ett incitament för din kund att vilja arbeta med löpande leverans efter att det riskfritt bevisats att SEO är en sund investering.

Vad kostar en SEO Kickstart?

Jag levererar en Kickstart-tjänst enligt på ungefär en timme, inkl rapportering av nuläge vid leveransstart och leveransresultat en månad senare. Jag gör det gärna som konsult direkt mot kund eller som underleverantör åt en byrå. Här skiljer sig prisbilderna åt för den där timmen, hör av dig och berätta mer om vem du är så kan jag berätta mer om prisbilden jag kan hålla mot dig.

En kickstarttjänst kan skräddarsys ytterligare utifrån dina/slutkundens behov, förutsättningar – tekniska såsom seo-mognadsmässiga.

Panguin Tool är underbart

Använder du inte det redan tycker jag att du ska börja göra det. Panguin Tool är ett ofta bortglömt, för många helt okänt, och alldeles underbart litet verktyg. Det finns ingen ursäkt till att inte ha Panguin Tool i verktygsarsenalen, iallafall inte om man jobbar med aldrig så få lite större SEO-leveranser.

Panguin Tool i en mening

Panguin Tool låter dig lägga Googles bekräftade algoritmiska uppdateringar och körda filter som ett overlay över din organiska trafikdata hämtad från Analytics.

Varför vill man göra det då?

Genom att göra det kan man väldigt lätt se hur man har eller inte har påverkats av justeringar i rankingalgoritmer. Se hur man har eller inte har fastnat i körda filter. Varför sitta och gissa om senaste pingvinen eller pandan fångade en när man kan se direkt?

Fördelen med att så tidigt som möjligt se exakt vad man drabbats av, om man nu drabbats av något, är att man på studs kan börja arbeta med rätt metodik för att ta sig loss och ut ur filtret man eventuellt fastnat i. Det är såklart inte ens intention att någonsin överhuvudtaget fastna i ett filter och filter som görs är ibland hänsynslösa och fäller hellre än friar, med resultat att helt oskyldiga drabbas.

I den händelse man har sin affär knuten till hur ens webb presterar kan den vara affärskritiskt som minst att plötsligt, vare sig man gjort något för det eller inte, se sig filtreras bort från sökresultaten man lever så beroende av. Då är det, oavsett vad man gjort, liksom lite viktigt att veta så snabbt som möjligt hur man bör gå till väga för att ta sig tillbaka.

Att veta vad man drabbats av är första steget. Panguin Tool hjälper dig att få en god hum om det, snabbt och galant.

Vi som inte fastnar då?

Vi som inte fastnar kan ha en annan glädje av Panguin Tool. Glädjen att se hur vi ibland gynnas av algoritmiska justeringar och filterkörningar.

Sådant kan vara bra att veta också. Inom sökmotoroptimering bör man å sällan som möjligt, helst aldrig, gissa vilken åtgärd som haft vilken effekt. Att veta vilka ökningar som kommer från direkta åtgärder och vilka ökningar som kommer indirekt utifrån att man skött snig snyggt överlag är nog så viktigt för en framgen strategi.

En massa lokal SEO

Varje dag är happy business day!

Igår var jag inom mina vänner på Noboxsolutions och startade upp ännu en leverans av sökmotoroptimering för dem. Leveransen är medelstor och vänder sig till ett tjänsteföretag som vill synas med sina tjänster i nio stycken orter/städer. Upplägget blev att utifrån sökvolymsdata samt tidigare och insamlad adwordsdata identifiera vilka tjänster och vilka regioner som står för vilken avslutspotential och konverteringsbenägenhet och ur sådana data dra fram prioritering för samtliga faktiska söktermskombinationer.

Prio 1 är given att jobba med. I  den nivån finns allt att vinna och termerna här är bevisat konverterande. En överlag redan god synlighet tjänar dock på att bli än bättre.

Prio 2 följer med i och med dokumenterat intresse i adwords-data samt för att mindre ökning i organisk synlighet enkelt skulle kunna bredda ytan mot affären. En överlag redan god synlighet kan även här bli ännu bättre.

Prio 3 definierades vara lågvolymmarknader och snudd på longtail. Här saknas i stort en synlighet och adwordsdata indikerar intresse. Det ska bli spännande att se vad som händer när dessa bäckar små ansluter sig till ån.

I leveransen klubbades det att aktiv leverans av SEO sker mot prio1 och prio2 men att samtliga nivåer resultatmäts och rapporteras. En stunds knåpande i mitt rankingverktyg och 99 mätord (några för varje regional nisch)  har grupperats lite smart för att enkelt låta sig segmenteras i rapporter och data så att varje prio, varje tjänst och varje ort (i otaliga kombinationer) kan rapporteras bulkvis eller var för sig.

Hurdan är trenden för tjänst X? Hur mår synligheten i regional nisch Y? Hur tar sig bredden mot det specifika? Vilken longtail-effekt har Prio1 gentemot effekten av Prio2? Var är det mest bang for the buck?

På sista raden är dock det enda som räknas att det blir fler affärer så därför finns såklart även lite konverteringsmätning på sajtens olika kontaktytor.

Om man inte vet vad sökmotoroptimering ger – varför sökmotoroptimera alls?

Ännu en satellitsajt

Idag har jag byggt ännu en satellitsajt.

Jag gillar satellitsajter. Jag anser att satellitsajter är ett väldigt viktigt ben inom sökmotoroptimering. Varför anser jag då dem vara det?

Det finns en sak man aldrig kan få för mycket av inom sökmotoroptimering:

  1. Länkar

Det finns dock en sak man ofta kan få lite för lite av i sökmotoroptimering:

  1. Bra länkar

Genom att bygga kvalitativa satellitsajter ser man i första hand till följande två saker:

  1. Att få länkar
  2. Att få bra länkar

Länkar från satellitsajter är rätt bra minsann eftersom de tematiskt är huvudet på spiken. De kommer från en kontext och ett content som i allra högsta grad kan anses vara relevant. Tokrelevant, dessutom.

Men riktigt så där enkelt är det ju inte heller.

Det är inte bara att bygga femtielva andefattiga och krystat tematiska satellitsajter och fylla dem till kräkgränsen med ankartextmättade externa länkar heller (även om många i branschen fortfarande verkar tro det). Nej. Så gör iallafall inte jag.

Viktigt för mig när jag bygger en satellitsajt är saker som

  • Kvalitativt innehåll på satelliten – den ska stå på egna ben
  • Sekundär optimering – den ska själv ranka av egen kraft och eget värde
  • Den ska gärna konvertera på endera vis – satelliten ska som MINST betala sig själv (domän + host + arbetstimmarna med den)
    • Utveckla
    • Optimera
    • Monetärisera
    • Förvalta
    • Repetera
  • Den ska länka sparsmakat och delikat, inget sitewidelänkande inte. Usch.
  • Den ska ha en tydlig avsändare (sänker en konverteringströskel för leads)
  • Den ska resultatmätas
    • Ranking på sina egna söktermer,
    • Ranking för målsajtens relevanta söktermer (brukar ange mål som konkurrent i rankingverktyg)
    • Trafik (Analytics)
    • Hälsa (Search console)
    • Tillväxt styrka/länkar (Ahrefs/Majestic)
    • Och framför allt som källa/medium/kampanj hos målsajten

Ännu en sådan satellit har jag byggt idag. Jag älskar mitt jobb. Jag har roligt när jag jobbar.

PS
Denna aktuella satellit fick sig för övrigt lite 404-påskägg också. Jag smyger oftast in något sådant, dock inte alltid där.

Det kostar att ligga på topp

Knattrade precis ihop ett offertförslag för sökmotoroptimering och konstaterade att det sannerligen kan kosta att ligga på topp.

Det är inte helt och hållet vansinnigt billigt att gå vägen via sökmotoroptimering för sin synlighet och givet det faktum att det ytterst sällan går att GARANTERA ett visst resultat kan det ibland dessutom kännas som en lite osäker investering, även om man oftast väldigt enkelt kan räkna ut om det kommer löna sig – och med hur mycket – när man väl når fram.

Dagens offert var inom byggbranschen och det med regional nischning mot huvudstaden. SEO skulle snabbt visa sig vara mer kostnadseffektivt än Adwords även om investeringen skulle ta lite tid innan den gav kickback. I offerten nämnde jag att jag kallt räknade på ungefär två års tid innan leveransen fått ett eget momentum, givet att där inte finns god, sund och effektiv tidigare SEO att konservera och bibehålla/förvalta medelst konservering – dvs att övertaga ett befintligt momentum (snabbofferten gjordes utan djupare förstudie i detta fallet så helt ärligt vet jag just nu inte allt jag egentligen borde veta – eller kommer att veta).

Här har vi alltså ett läge där jag rakt på sak antyder att man behöver vara villig att ta investering x i uppemot 24 månader innan man kan räkna med att se den börja betala tillbaka sig.

Synliga resultat utlovade jag dock inom 3-4 månader, så ovan är ju inte helt och fullt sant, men man måste tänka så för att veta vad man faktiskt ger sig in i. Sökmotoroptimering är jämfört med annan marknadsföring extremt långsamt och måste få vara det.

Det intressanta tyckte jag dock var att när jag räknade på detta och min förmåga att på egen hand leverera detta inom ramarna för mitt SEO-konsultande så landade jag i samma prisbilder som jag vet att stora drakar och etablerade byråer skulle ha gjort (har ju jobbat tillräckligt på sådana + som kund tagit in offerter från dem för att veta rätt bra).

Dels känns det bra att veta att jag kan ta på mig något liknande utan att känna att jag bluffar. och dels känns det tråkigt då jag vet att för den pengen får kunden uppemot fem gånger mer tid mätt i timmar av mig än hos en större leverantör som medelst systemering automatiserat stora delar av leveransmodellen.

Visst, så måste man göra för att vara en lönsam drake. Då behöver varje enskild SEO-tekniker eller sökmotoroptimeringskonsult leverera absolut minst en miljon kronor i värde för att betala sig, gärna minst två. Vill minnas att jag snittade 3,7 miljoner en gång i tiden.

Men det problemet har inte jag idag. Jag kan fördela mina timmar där jag vill, varje fakturerad timme är en fysiskt arbetad timme jag kan och jobba med projekten som jag tycker är roliga och som engagerar mig. Och i det finns dessutom en sekundär vinst. Det personliga engagemanget är svårköpt, men är likväl just det där som ofta skiljer en topp10-placering från en topp3-placering – och den vägen gör hela skillnaden.

Ibland gör färre mer

Endimensionell sökmotoroptimering eller marknadsföring är båg – varför vill man attrahera människor en masse utan att på något vis på förhand veta om de som nås överhuvudtaget ingår i en föredragen målgrupp? Varför ska man exempelvis investera helvelusisk massa tid (och pengar) för att synas på det bredaste, tyngsta sökordet om man inte ens vet vad det ger – eller när man faktiskt till och med vet exakt vad det ger: skit och ingenting.

Jag har flera gånger och i olika projekt och leveranser talat för – och implementerat – ett något mer mångdimensionellt tänk gällande synlighet och marknadsföring; få färre att göra mer.

Jag har varit med om att byta ut sajt och plattform och i den processen helt tänka om vad gäller vad som är värt vad – och vad som är värt mest. Som en gång. Ungefär halva trafiken försvann direkt då nya plattformen inte var designad för att hävda sig bra på en del breda men likväl oviktiga sökord i det organiska söket. Halva trafiken. Det var tiotusentals besökare per månad.

Den organiska försäljningen gick upp 30% nästan direkt. Den nya plattformen hävdade sig långt bättre i söksegment där människan bakom sökningen satt med plånboken i hand. Målgruppen nåddes bättre, sajten kunde enklare besvara frågorna som ställdes och konverteringarna kom som ett direkt resultat av detta.

Har du råd att tacka nej till mer försäljning?

Frågan varför besvarad

Frågan om varför man ska ha sökmotoroptimering har nu börjat få ett svar på sin sida för ett sådant. Se Varför sökmotoroptimering? för att läsa vad jag nyss knattrade ihop.

Där nämner jag dels det mest uppenbara: att SEO är kostnadseffektiv marknadsföring och rätt använd en riktigt bra pengamaskin, kanske den bästa. Jag går även in lite på lite man behöver veta mer om innan man drar igång för att den vägen enklare kunna garantera att man maximerar effekten och jobbar målinriktat istället för att bara skjuta blint och hoppas på att träffa rätt.

Att sitta i veckor och tokoptimera sig blå för synlighet på ett sökbegrepp som likväl inte konverterar är precis lika onödigt som det låter. Det kostar dessutom resurser (=tid och pengar). All investering ska mätas direkt mot resultat av investering. Att investera tid och pengar (=resurser) i en process som inte ger resultat alls är smått galet och inget som jag någonsin kommer att rekommendera någon.

Det börjar likna nåt

Det börjar lika något här på regeborg.se. Mellan varven sitter jag en liten stund och fixar något nytt live och nu senast trollade jag ihop en hjälplig visning av utdrag / excerpts i detta temat, twenty sixteen. Sådan saknades, galet nog. Jag trollade ihop några pufftexter till bottnen också och så sökte jag upp ett nytt trevligt tillägg för page/post-redirects som jag får ta för vana att använda i mina WP-installationer framgent sedan dess rackaren jag hittills använt tydligen gått och kompromissats. Du som kör Simple page & post redirect bör kanske inte uppdatera det tillägget denna sidan senaste nyårsafton, okej? Ta det som ett vänligt tips. Gör du, får du visserligen skylla dig själv.

I övrigt?

Jag ska till polisen strax. Behöver ett nytt pass, ett som är giltigt minst sex månader efter hemkomst. Ska ut och resa inom kort, se. Härutöver läser jag en del. Just nu parallelläser jag Bhagavad Gita (igen) med Koranen (igen) och senare idag, tror jag, börjar jag på Daodejing / Tao Te Ching också.

Sen var det inte så mycket mer, just nu.

I verktygslådan

En sökmotoroptimerare är aldrig bättre än sina verktyg hade man kunnat säga om det var sant, ty sant är det inte. Däremot har en bra sökmotoroptimerare verktyg, men det är inte mycket av sökmotoroptimeringen som kritiskt hänger på dessa.

Vilka SEO-verktyg etc man premierar i sitt eget arbete varierar mellan personer och byråer och jag vet inte minst själv att min egen arsenal av verktyg gått och förändrats något gruvligt med åren.

En gång i tiden var det exempelvis viktigt med en massa browsertillägg, kände jag. Plugins som färgmarkerade olika relationsattribut på länkar, mouseovers med destinationers headers och http-svar, pagerank, pagerank, pagerank (finns det någon som seriöst bryr sig om pagerank idag?) och små flaggor och skit som indikerade vart hostande servern stod i världen. Det fanns ingen som helst hejd

Idag använder jag i princip enbart följande verktyg, utan inbördes ordning.

  • Google Search Console (fd Webmaster Tools)
    Googles egna och dödligt bra verktyg för att se hur de indexerar en webbsida, göra rudimentära inställningar och få eventuella varningar om någonting skulle vara fara å färde. Det finns ingen anledning till att inte använda Search Console.
  • Google Analytics
    Googles gratisverktyg för hur avancerad webbplatsanalys som helst – det är bara fantasin och ens egna kompetens som sätter gränserna här, känns det som. Som innehavare av Google IQ-certifiering kan jag på pappret med Analytics rätt så bra.
  • Google Trender
    Hur trendar sökfraser? På gång eller fasas de ut? Det är aldrig dåligt att slänga en titt på kurvorna här i en större eller mer intrikat leverans.
  • Google Adwords Keyword planner
    Ett måste-verktyg vid sökordsanalys. Sökordsdata från Adwords är inte vetenskapligt korrekta och inte helt och fullt relevanta för sökmotoroptimering men det är nog så viktigt att som absolut minst ha en jäkligt bra hum om sökvolymer på sökord.
  • Google Pagespeed Insights
    Detta och flera liknande verktyg mäter sajters hastighet och ger konkreta tips om saker man kan göra för att ytterligare strömlinjeforma dem.
  • Statcounter
    Ett analysverktyg som till skillnad från Analytics låter en bryta ner trafik till enskilda besök och följa specifika IPn. Härtill får man alltid loss ISP-data + ofta företag från besökaren, vilket kan ge viss insikt i vilka som besöker en, exvis efter en kampanj. Utöver det står Statcounter för världens kanske bästa data rörande internetanvändning – teknik, enheter etc. Se gs.statcounter.com
  • Ahrefs
    En jättespännande text kommer
  • Majestic
    En jättespännande text kommer
  • Wincher
    En jättespännande text kommer
  • AWR
    En jättespännande text kommer
  • Screamig Frog
    En jättespännande text kommer
  • Diverse headercheckers
    En jättespännande text kommer
  • Panguin Tool
    En jättespännande text kommer

Härutöver finns det, påminner jag mig plötsligt, ett verktyg till som kanske är det allra viktigaste av dem alla och jag tror de flesta i branschen håller med mig:

  • Excel

Vem gör vad och varför?

Vem gör vad och varför på din webbplats? Vilken är din strategi och hur kan den överhuvudtaget mätas? Vad är ett bra resultat? Hur nås det? Hur nås ett än bättre?

Vilken plattform ska du köra en e-handel på? Vilka är fördelarna? Vilka är nackdelarna? Vilka vill du nå? Hur når du dem bäst? Hur ska du synas för dem? Hur beter de sig väl på din webbplats? Kan de påverkas? Hur?

Vad är mest värt för dig?

Onlinestrategi syftar till att skapa en strategi för hela din affär på webben, från ax till limpa.

En massa rankingkurvor

Ett litet snabbt blogginlägg och till utvald bild har jag valt en beskuren faksimil från Wincher, föreställande rankingkurvor för en handfull sökord i någon av mina leveranser.

Vill du också ha rankingkurvor som trevar sig uppåt och mot topp? Då är sökmotoroptimering definitivt någonting du borde vara lite intresserad av.