Onpage sökmotoroptimering

« Sökmotoroptimering

Onpage-optimering, det vill säga att justera den aktuella sajten så att dess innehåll och dess teknik uppnår allt högre grader av sökmotorvänlighet, involverar en hel del olika tekniker och beroende på var man är i optimeringsskedet och/eller sökresultatet krävas olika mängd fingertoppskänsla och finlir för att dels skapa- och dels bibehålla ett resultat.

Här kommer jag att skriva mer om saker som

  • Informationens koherens och stringens – hierarkins vara eller icke vara
  • Den strömlinjeformade servern – headersvar, pagespeed, mm
  • Fuldesign är fortfarande finast
  • Dagens visuella googlebot (”syns det inte, finns det eventuellt inte, iallafall inte så mycket”)
  • Vikten av responsivitet och mobilvänlighet, men inte bara för ranking
  • Att global HTTPS (SSL) än så länge bara är trams

Jag kommer såklart även tangera mer basala nivåer, även om saker som optimering av titlar, meta-beskrivningar och ett korrekt bruk av rubriksformatering idag inte direkt kan ses som sökmotoroptimering öht. Det finns idag ingen ursäkt till att inte ha fått sådant rätt från första början. Det är snarare sökmotorDEoptimering att inte ha sådant rätt redan från början.