Varför sökmotoroptimering?

« Sökmotoroptimering

Varför ska man ha sökmotoroptimering?

Jämförd med annan marknadsföring är sökmotoroptimering kostnadseffektiv och givet att man gör en aldrig så vettig serie analyser innan man drar igång ÄR sökmotoroptimering inte bara det lägst hängande äpplet utan ofta dessutom DET bästa äpplet. Det är med sökmotoroptimering som ROI (Return of Investment) kalasenkelt optimeras. SEO ska dock helst ses som en mer långsiktig process. Resultat som stressas fram är sällan långvariga, men det ska sägas att deet i en del nischer och segment är just med sådana metoder man hittar bäst ROI också.

Innan sökmotoroptimering

Vad behöver man veta lite mer om innan man drar igång?

För att maximera effekten av sin sökmotoroptimering bör man innan man drar igång ha utfört lite analyser. Saker man vill veta så mycket som möjligt om är exempelvis

  • Användarens/målgruppens sökbeteenden i segmentet/branschen
  • Sökvolymdata per olika synlighetsnivåer
  • Avstånd till konvertering(ar) i olika synlighetsnivåer
  • Värde per besök per sökterm

Alla kan synas på sökord. Inte alla kan synas på rätt sökord.

Inte sällan tittar man sig blind på söktermerna som ser ut att kunna bjuda på tiotusentals träffar per månad men det är värt att veta att dessa söktermer inte alltid är de bästa ur affärsperspektiv. En bredare sökterm har inte sällan en lägre relevans och personen bakom den sökningen har längre till sin plånbok. Härtill bjuder breda söktermer på hårdare konkurrens och det tar både mer resurser och tid (=mer investering) i anspråk innan man kan börja förvänta sig resultat. Vägen till break even är längre, vägen till schyssta svarta siffror än något längre och ROI:n blir inte lattjo förrän en bra bit in.

En mer specifik synlighet, mer skräddarsydd och baserad på riktigt bra svar på analysfrågeställningarna ovan kan enklare skapas i små bortglömda gräddfiler som helt eller delvis matchar målgruppens konverterande sökbeteende. Med förhållandevis små medel (=låg investering) får man snabbt mycket god ROI och de svarta siffrorna, resultatet av pengamaskinen, kan man återinvestera i processen. På sikt får man i princip vilket resultat man vill, med vilken bredd man vill, men projektet håller sig självinvesterande och betalar sig självt.

Lönsam sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering måste, tycker jag, ytterst ta sikte på lönsamhet. För att nå lönsamhet på sikt tycker jag även att man måste börja i lönsamhet också. Det finns ingen ursäkt till att inte få mätbart positiva resultat i princip direkt. Vill man i längre perspektiv ta sikte på den svårare synligheten, med de bredare och ofta sämre konverterande söktermerna (vanity words) finns där inget som hindrar en. Allt arbete man hittills lagt ner på att redan öka affären tjänar ett sådant större perspektiv.

Därför sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering vill du ha för att rätt använd är sökmotoroptimeringen den enklaste och billigaste pengamaskin du någonsin kommer att hitta på nätet.